20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Amerikaanse student-assistenten claimen 5 miljoen

De Amerikaanse University of California, Berkeley heeft duizend student-assistenten onderbetaald en moet hen schadeloosstellen. Ruim 5 miljoen dollar aan  collegegeldkorting en zorg- en kinderopvangtoeslagen zijn niet toegekend.

Het besluit geldt voor huidige en voormalige student-assistenten met een arbeidscontract voor 8 uur per week, meldt The Chronicle of Higher Education. Ook mag Berkeley vanaf nu geen student-assistenten meer aannemen voor minder dan 10 uur per week.

Bachelorstudenten die 10 of meer uur per week werken voor Berkeley hebben recht op korting op het collegegeld en op kinderopvangtoeslag. Masterstudenten horen bovendien een zorgtoeslag te krijgen. Student-assistenten met een contract voor 8 uur per week lopen deze voordelen dus mis.

Gemiste inkomsten

Volgens een studentenvakbond kortte Berkeley haar studenten bewust op secundaire arbeidsvoorwaarden. Ruim duizend student-assistenten zouden sinds 2017 inkomsten zijn misgelopen.

Berkeley heeft laten weten “teleurgesteld” te zijn over de uitspraak, maar gaat samen met de studentenvakbond zorgen dat de benadeelde student-assistenten worden betaald.