17 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Afschaffen basisbeurs: scholieren meteen aan de studie

Scholieren hebben de afgelopen jaren eieren voor hun geld gekozen. Omdat de basisbeurs ging verdwijnen, namen veel minder jongeren een tussenjaar dan voorheen.

Veel vwo’ers en havisten hebben de afgelopen twee jaar besloten om na hun eindexamen meteen te gaan studeren, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. In 2012 ging nog zo’n zeventig procent van de vwo’ers in een keer door naar de universiteit. In 2014 steeg dat naar tachtig procent.

Vwo-leerlingen met diploma en hun onderwijspositie in het volgende schooljaar

In het najaar van 2012 maakte het kabinet bekend dat de basisbeurs zou worden afgeschaft voor alle nieuwe bachelor- en masterstudenten. Dat zou eerst gebeuren per 2014, maar de maatregelen werd uitgesteld naar 2015. Door een tussenjaar te nemen zouden scholieren duizenden euro’s mislopen.

Ook havisten kozen eieren voor hun geld, zij het iets minder duidelijk. Van hen ging voorheen 77 procent meteen na hun examen studeren en in de twee jaren dat de basisbeurs boven de markt hing was dat iets meer dan tachtig procent.

Per september 2015 is de basisbeurs echt afgeschaft. Financieel maakt het dus niet meer uit of scholieren wel of geen tussenjaar nemen.