Aardwetenschappers steunen acties

In een brief aan het college van bestuur van de VU hebben 58 medewerkers van aardwetenschappen laten weten zich aan te sluiten bij het Maagdenhuisprotest. ‘Helaas vormt de Vrije Universiteit bepaald geen uitzondering, als het gaat om het doorgeschoten rendementsdenken, het gebrek aan democratie, inspraak en transparantie, en het nog altijd toenemende aantal flex-contracten. Wij zien de negatieve en soms pijnlijke gevolgen hiervan dagelijks om ons heen, en delen de zorgen van studenten en collega´s’, schrijven ze.

Onder druk

Vorige week verklaarde een groot deel van de sociale faculteit zich al solidair met de actievoerders.  Mede naar aanleiding daarvan organiseert het college van bestuur een debat over de toekomst van de universiteit op maandag 30 maart.

De briefschrijvers van aardwetenschappen verzetten zich tegen het hardnekkige misverstand dat alles van waarde kan worden gemeten en uitgedrukt kan worden in geld of studiepunten: ‘Dat is een grote en ingrijpende vergissing, die niet alleen de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek, maar ook de onderlinge solidariteit stevig onder druk heeft gezet.’

Gebrek aan invloed en inspraak

Ook hekelen de aardwetenschappers het gebrek aan echte invloed en inspraak op het beleid: ‘We willen dat onze mening ertoe doet, dat onze inbreng zich vertaalt in aanpassingen in plannen/beleid. De enige manier om dat te bereiken is door medewerkers en studenten niet alleen mee te laten praten, maar tevens mee te laten beslissen over het beleid op de universiteit.’

Serieus nemen