28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Aantal numerus fixusopleidingen weer gegroeid

De lijst van universitaire bacheloropleidingen met een beperkt aantal eerstejaars is langer dan vorig studiejaar. Er gingen er drie af en er kwamen er vijf bij. Loten is nog niet toegestaan, dus moeten de opleidingen hun eerstejaars zelf selecteren.

Vorig jaar stonden er 59 fixusopleidingen op de lijst en nu 61. Nieuw is bijvoorbeeld de opleiding politicologie van de Universiteit van Amsterdam. Die had eigenlijk alleen de toestroom van internationale studenten willen beperken, maar dat is wettelijk nog niet mogelijk. De nieuwe fixus geldt dus voor buitenlandse én Nederlandse studenten.

Andere nieuwkomers op de lijst zijn de bèta-opleidingen biomedische wetenschappen van de Universiteit Maastricht, farmacie van de Rijksuniversiteit Groningen en computer science en gezondheid & leven van de VU.

Opgeheven

Opgeheven zijn de numeri fixi bij de opleiding artificial intelligence in Nijmegen, biofarmaceutische wetenschappen in Leiden en industrial design in Eindhoven.

De bachelorstudie psychologie telt nog altijd de meeste studentenstops: de tien opleidingen laten samen hooguit 5.800 studenten toe. Bij de acht geneeskundeopleidingen mogen volgend jaar in totaal 2.790 eerstejaars van start.

De afgelopen jaren groeide de kritiek op selectie aan de poort bij opleidingen die de toestroom niet aankunnen. In 2017 constateerde de onderwijsinspectie dat deze selectie ten koste gaat van met name mannen en van kandidaten met een niet-westerse migratieachtergrond. In september van dit jaar publiceerde de inspectie een nieuw rapport over zelfselectie: sommige studiekiezers zien zo’n toelatingsprocedure niet zitten en kiezen alleen al daarom voor een andere opleiding.

Loten

Omwille van de kansengelijkheid wil een politieke meerderheid loten weer mogelijk maken. Sinds 2017 is loten verboden en moeten fixusopleidingen hun studenten stuk voor stuk selecteren. Wat betreft minister Dijkgraaf mogen opleidingen met een capaciteitsfixus straks weer kiezen tussen loting of selectie. Als de wetswijziging wordt aangenomen, gelden de nieuwe regels vanaf de aanmelding voor studiejaar 2024-2025.