29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Aanbod deeltijdstudies daalt

Universiteiten heffen steeds meer deeltijdopleidingen op. Wie nu naast zijn werk nog wil studeren, kan het best terecht bij kleine hogescholen, blijkt uit de nieuwe Keuzegids deeltijd & duaal.

Het deeltijdonderwijs heeft het zwaar. Universiteiten en hogescholen hebben de afgelopen jaren tientallen opleidingen moeten sluiten omdat de studentenaantallen terugliepen. Vooral bij de Hogeschool Inholland en de Hogeschool Utrecht is de instroom flink gedaald. Voor een deel komt dat door het kabinetsbeleid in de afgelopen jaren, maar ook de opkomst van particuliere aanbieders zal meespelen. Het huidige kabinet overweegt het deeltijdonderwijs vaker aan marktpartijen over te laten.

Keuzegids deeltijdstudies

Hoofdredacteur Frank Steenkamp van de Keuzegids waarschuwt tegen die plannen. Hoewel sommige particuliere opleidingen prima zijn, geven andere vaak geen informatie over studentenaantallen, tevredenheid, of het percentage studenten dat zijn diploma behaalt. Het niveau is vaak “twijfelachtig of onzichtbaar”, schrijft hij. Zijn advies: “Kies liever een opleiding waar je wel vooraf een beeld van de kwaliteit kan krijgen. Gelukkig zijn die er nog steeds – al worden het er helaas steeds minder.” De jaarlijkse Keuzegids deeltijd & duaal is bedoeld om werkenden te helpen bij hun studiekeuze. De redactie biedt een overzicht van de sterke en zwakke punten van opleidingen op grond van studentoordelen, onderwijsstatistieken en oordelen in visitatierapporten van onderwijskeurmeester NVAO.

Geen ranking

De Keuzegids bevat een ranglijst van beste ‘deeltijdhogescholen’, maar een wo-ranking ontbreekt voor het eerst. Door de enorme afname van het aantal studenten ziet het deeltijdaanbod in het wo er volgens de Keuzegids uit “als een gatenkaas die voor negentig procent uit gaten bestaat”. Daar valt amper nog statistiek op te bedrijven. De Keuzegids geeft wel een eervolle vermelding aan de Open Universiteit. De zes bacheloropleidingen van de instelling voor afstandsonderwijs worden steevast goed beoordeeld door studenten. “Een aanrader”, aldus de Keuzegids. En ook de deeltijdstudie accountancy van de particuliere Nyenrode Universiteit is goed.

Vooral bij de pabo’s is het deeltijdaanbod nog breed. Aspirant juffen en meesters kunnen kiezen uit een grote hoeveelheid hogescholen. De beste opleidingen zitten bij de kleintjes: de Brabantse Hogeschool De Kempel, de Utrechtse Marnix Academie en Zwolle KPZ voeren de ranglijst aan.

Foto: Aan de Universiteit Utrecht demonstreerden deeltijdstudenten in 2011 tegen de invoering van de langstudeerboete.