27 maart 2024

Aan de VU streeft iedereen voortaan naar sjalom

‘Een toestand van sjalom is een toestand waarin mensen opbloeien, gedijen en genoegen beleven aan de verwerkelijking van hun eigen en elkaars mogelijkheden en talenten’, schrijven VU-filosofen René van Woudenberg en Jeroen de Ridder in het boekje Deze universiteit. Filosoferen over de VU.

Het boekje werd uitgedeeld ter gelegenheid van de opening van het academische jaar en is een poging het bijzondere karakter van de VU – van oorsprong een gereformeerde universiteit – te actualiseren. Want er is meer tussen hemel en aarde, waar je met alleen de wetenschap de vinger niet goed op kunt leggen.

God dienen

Zoals oud-collegevoorzitter Wim Noomen eens in Advalvas zei: ‘De wereld dienen willen we allemaal wel aan de VU. Maar hoe zit het met God dienen?’ En zo is het maar net.

Maar goed, wie is God, wat is God? Vroeger was iedereen op de VU het daar wel over eens, want allemaal opgegroeid in dezelfde kerk, met dezelfde bijbel, tegenwoordig zit dat ietsje anders.

Hete brij

Van Woudenberg en De Ridder introduceren daarom het begrip sjalom, geleend van VU-eredoctor Nicholas Wolterstorff, emeritus hoogleraar wijsbegeerte aan de Yale University. Maar Advalvas-redacteur Dirk de Hoog vindt dat ze daarmee om de hete brij heen draaien. In de statuten van de VU staat immers dat de doelstelling van deze universiteit luidt: God en zijn wereld dienen.

Die doelstelling is nooit geschrapt en als alles sjalom moet zijn, schrijft De Hoog in zijn recensie van Van Woudenberg en De Ridder, kunnen we beter eerst God schrappen.