28 maart 2024

2017 wordt het jaar van het loslaten

Het college van bestuur spiegelt de VU-gemeenschap tijdens het nieuwjaarsontbijt op dinsdag 10 januari een ongebonden 2017 voor.

Voorzitter Jaap Winter is zat van zijn rol van oppercontroleur en wil het anders doen. “Een cultuur van controle en hiërarchie is in de universiteit geslopen. Wij als college van bestuur doen daar ook aan mee. Dat willen we veranderen. Wij geloven in de wijsheid, discipline en verantwoordelijkheid van jullie allemaal.”

Rector Vinod Subramaniam speecht dat hij het komende jaar een manier wil vinden om op een gebalanceerde manier werkprestaties te evalueren. “We moeten op een holistische manier kijken naar de inspanningen op het gebied van onderzoek, onderwijs en eventueel klinische praktijk als we beslissingen over mensen nemen.”

Nieuwjaarsontbijt cvb

En bestuurslid Marjolein Jansen roept op tot een jaar vol initiatief en ondernemerschap – natuurlijk wel binnen de financiële, wettelijke en ethische grenzen van de VU. “Loop niet hier weg met het idee dat er toch geen geld of ruimte is voor je ideeën, maar doe wat zeelui doen die een koers varen en een rots of tegenwind tegenkomen. Laveer zo dat je de wind weer in de rug krijgt.”

Ondertussen kunnen de aanwezigen wakker worden met koffie, thee en sojafruitshakes. Op de tafels stonden torens met zoete broodjes, hartige cupcakes en superfoodsnacks en obers liepen rond met luxe broodjes.

Nieuwjaarsontbijt menigte

Vrije Schrijver Ernest van der Kwast blijkt het op de VU maar een brave toestand te vinden. Een Rotterdammer had een alcoholvrij nieuwjaarsontbijt nooit geaccepteerd, weet hij, laat staan mooie woorden als ‘bruto academische waarde’. Hij wordt gevolgd door een muzikaal intermezzo van een student psychologie.

En dan waar iedereen op wacht: de non-alcoholische toost op het nieuwe jaar.

Nieuwjaarsontbijt toost