18 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Campus weer dicht, behalve voor tentamens en kwetsbare studenten

Universiteiten en hogescholen gaan weer uitsluitend online lesgeven, meldde premier Mark Rutte maandagavond in zijn toespraak tot het volk. Maar de tentamens en het praktijkonderwijs mogen op de campus plaatsvinden.

De besmettingscijfers stijgen “in sneltreinvaart”, verklaarde premier Rutte, terwijl demonstranten buiten het Torentje met fluitjes, pannen en geschreeuw tegen de coronamaatregelen protesteerden.

Campuslockdown
Het onderwijs op de VU wordt weer zoveel mogelijk online gegeven en onderzoek wordt afgeschaald
. Lees over de belangrijkste op vu.nl/coronavirus.

Het protest mocht niet baten. Nederland gaat voor een periode van vijf weken op slot. “Hoe minder contacten, hoe beter”, vatte Rutte samen. “We moeten nu alles doen. We moeten door deze heel zure appel heen bijten voor het weer beter wordt.”

Eraan geloven

Dus gaan de scholen weer dicht en moet ook het hoger onderwijs eraan geloven. Verreweg het meeste onderwijs was sowieso nog online, maar vooral voor eerstejaarsstudenten was er soms meer mogelijk. Zij mochten naar de campus komen, bijvoorbeeld een keer per week.

Nu niet meer. Afstandsonderwijs wordt weer de norm. Alleen ‘praktijkonderwijs’ mag nog op de campus gegeven worden. Sommige vaardigheden kun je nu eenmaal niet achter een scherm leren.

Ook voor tentamens maakt het kabinet een uitzondering: die kunnen doorgaan op de campus. Uiteraard moeten studenten en surveillanten wel strikt de anderhalve meter hanteren en thuisblijven als ze klachten hebben.

Kwetsbare studenten

Ook voor kwetsbare studenten is een uitzondering gemaakt. Een precieze definitie geeft het kabinet niet, maar denk aan studenten die thuis geen goede werkplek hebben of studenten met een functiebeperking die moeilijk thuis kunnen studeren.

Bibliotheken worden gesloten, maar je mag er wel boeken afhalen. Dat zal vermoedelijk ook voor de bibliotheken van universiteiten en hogescholen gelden.

Het kabinet heeft geen andere keus dan deze maatregelen te nemen, meent Rutte. “Elke dag overlijden zo’n zestig mensen aan corona. In de tweede golf komen meer mensen in het ziekenhuis terecht dan in de eerste golf.”

Hoop

Maar het wordt beter, beloofde hij. Het jaar 2021 wordt volgens hem een jaar van hoop, waarin mensen een vaccin kunnen krijgen.