29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

In Utrecht broeit het ook

In de stromende regen marcheerden boze en bezorgde studenten deze week door de binnenstad van Utrecht. Want niet alleen in Amsterdam broeit het, benadrukken ze.

De studenten demonstreerden ‘voor vrij en emancipatoir onderwijs’. “Dit systeem klopt niet meer”, zegt Saad Shah van De Nieuwe Universiteit Utrecht bij aanvang op de Neude. “We maken ons zorgen. Over de vele tijdelijke contracten, over de invloed van geld en commercie op het onderwijs. The movement is alive.”

Meefietsen

De stoet gaat op weg. Zo’n 150 mensen, schat de meefietsende politie. In de voorhoede worden de leuzen gescandeerd, daar lopen de mannen en vrouwen die hun achternamen niet willen geven.

De leuzen gaan van ‘bezet, blokkeer, dit beleid pik ik niet meer’ en ‘hé ho kabinet, jullie worden afgezet’ tot ‘no borders, no nation, free education’ en ‘anticapitalista’. Als een kleine groep de aanwezige politie uitmaakt voor fascisten, wordt de stoet even stilgezet. Maar na overleg met de organisatie gaat iedereen al snel weer verder. Eén persoon blijkt te zijn gearresteerd.

Rustige mars

Achter de voorhoede lopen studenten in alle rust hun mars. Miloš Todorović uit Wageningen maakt zich zorgen over de invloed van het bedrijfsleven op wetenschappelijk onderzoek. “We hebben een Friesland Campina Innovation Center. Ik heb dan toch het idee dat wetenschappers niet kritisch genoeg zijn op zo’n bedrijf.”

Nora Röders en Simone de Jonge, van het University College in Utrecht, maken zich druk over de toegankelijkheid van het hoger onderwijs. “Wij zijn enorm bevoorrecht”, zegt De Jonge. “Daar mogen studenten zich best meer bewust van zijn.” De universitaire wereld is weinig divers, vult Röders aan. “Niet iedereen heeft gelijke mogelijkheden.”

Slavernij

Tanti Noor Said van actiegroep The University of Colour laakt tijdens haar toespraak dat gebrek aan diversiteit. Met een paraplu boven haar hoofd en een lampje bij een nat geregend papier spreekt ze over het gebrek aan aandacht voor de slavernij in het curriculum van universiteiten, voor de misdaden van militairen in Nederlands-Indië en voor niet-westerse filosofen en denkers.

Ook Stefan Wirken van de Landelijke Studenten Vakbond loopt mee. “We zijn het niet met alles eens wat er nu wordt geroepen”, zegt hij, terwijl er leuzen klinken over het kabinet dat wordt afgezet. “Maar ik wil wel het podium pakken om te vertellen wat de LSVb vindt dat er moet veranderen in het hoger onderwijs.”

Naar huis

Tegen de tijd dat hij aan de beurt is, heeft de stoet de universiteitsbibliotheek in de binnenstad bereikt en is de groep al aardig uitgedund. Het is nat en koud en in twee uur tijd hebben heel wat demonstranten besloten naar huis te gaan.

Wirken heeft het over het gebrek aan medezeggenschap op universiteiten, en oogst applaus met zijn uitsmijter dat het nog lang niet goed genoeg is. Dan moet ook hij er vandoor, en trekt de stoet nog even verder naar het Academiegebouw. Waar de overgebleven actievoerders samen een hapje gaan eten.