28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Nederland wil van proefdieren af

In 2025 worden er vrijwel geen experimenten met dieren meer uitgevoerd, voorspelt staatssecretaris Van Dam. Nederland moet koploper worden op dit gebied.

Vorig jaar daalde het aantal dierproeven al met vijftien procent.

Dierproeven blijven controversieel. Vorig jaar stopte de Universiteit Maastricht met het experimenteren op honden, omdat zij vreesde voor de veiligheid van haar medewerkers. Ze werden bedreigd vanwege hun onderzoeken met labradors.

Katten en kippen

Vandaag bleek uit cijfers die staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken naar de Tweede Kamer stuurde dat het aantal dierproeven in Nederland zienderogen afneemt: ten opzichte van 2014 werd er vorig jaar vijftien procent minder geëxperimenteerd met katten, muizen, varkens en kippen.

Ook werden er ruim twintig procent minder dieren gedood die niet gebruikt werden voor onderzoek, maar die deel uitmaakten van bijvoorbeeld een fokprogramma.

Afbouwschema

Uiteindelijk wil staatsecretaris Van Dam dat Nederland in 2025 grotendeels proefdiervrij onderzoek doet, een voornemen dat hij dit voorjaar al aankondigde. Het Nationaal Comité advies dierproevenbeleid heeft hiervoor nu een afbouwschema opgesteld.

De Nederlandse wet schrijft voor dat veel producten vooraf moeten worden getest om eventuele risico’s uit te sluiten. Dit gebeurt nu bijvoorbeeld bij bepaalde voedingsmiddelen om allergische reacties te voorkomen of bij giftige bestrijdingsmiddelen.

Testen op kunsthuid

De laatste jaren zijn er al veel alternatieve onderzoeksmethodes ontwikkeld waarbij geen dieren gebruikt hoeven te worden. Bijvoorbeeld bij allergietesten, waar nu een menselijke kunsthuid voor wordt gebruikt. Of een computermodel voor het menselijk hart, waarmee de werking van medicijnen kan worden onderzocht.

In 1997 was Nederland ook al internationaal koploper, toen dierproeven werden verboden voor cosmetische producten, zoals make-up, tandpasta, shampoo en deodorant. In 2004 volgde de Europese Unie dat voorbeeld.