27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Man mag niet eens in piratenpak promoveren

Tijdens een promotieplechtigheid dragen sommige mensen een hoofddoek, een keppeltje of een ander symbool van hun geloof. Waarom zou iemand dan niet in piratenpak mogen promoveren, wil een promovendus van de TU Delft weten.

Michael Afanasyev noemt zich priester in de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster. Volgens de aanhangers (pastafari) zou de wereld zijn geschapen door deze rondvliegende god met gehaktbal-ogen.

Leden van deze parodiereligie nemen hun grap bloedserieus. In plaats van een hoofddoek of keppeltje dragen ze graag een vergiet op hun hoofd. Daarmee willen ze ook op de foto voor hun paspoort. Ze voeren rechtszaken als dit niet wordt toegestaan.

Mensenrechten

Ook piraten spelen een rol in het ‘geloof’ van de pastafari. Ze beweren dat aardbevingen, orkanen en de opwarming van de aarde samenhangen met de afname van het aantal piraten sinds het jaar 1800. Daarom kleden ze zich bij gelegenheid als piraat.

Afanasyev wilde dit ook doen tijdens zijn promotieplechtigheid. Omdat de TU Delft dit niet toestaat, is hij naar het College voor de Rechten van de Mens gestapt. Hij was vanmorgen niet bereikbaar, maar een woordvoerder van de TU Delft bevestigt dit bericht van de Volkskrant.

De promotieplechtigheid is een academische ceremonie met een “ingetogen karakter”, zegt de woordvoerder. “Daarbij hoort passende, formele kleding. Een piratenkostuum vindt de TU Delft bij deze gelegenheid niet passend.”

Spaghettimonster

De universiteiten heeft geen problemen met “een accent uit de persoonlijke levenssfeer”, zoals een keppeltje of hoofddoek. “Een ingetogen hoofddeksel dat uiting geeft aan de overtuiging van betrokkene en recht doet aan het ingetogen karakter zou de universiteit bijvoorbeeld mogelijk wel toestaan.” Hij zegt niet of een vergiet ingetogen genoeg is.

Het pastafarisme is in 2005 bedacht door ‘profeet’ Bobby Henderson, toen op scholen in de Amerikaanse staat Kansas niet alleen de evolutieleer moest worden onderwezen, maar ook de theorie van ‘intelligent design’: het idee dat er een goddelijk ontwerp in de natuur zichtbaar is. Dan kun je nog veel meer religieuze theorieën onderwijzen, stelde Henderson, bijvoorbeeld zijn eigen theorie dat een vliegend spaghettimonster de aarde heeft geschapen.

Vergiet op hoofd

Deze vrolijke religiekritiek verspreidde zich al snel als een echt geloof, compleet met feestdagen, rituelen en symbolen. Tegen de Volkskrant zei Afanasyev: “Wie is de TU Delft om te bepalen wat voor mijn religie belangrijk is?” Eerder schoof hij met een vergiet op zijn hoofd aan in een debat over een stilteruimte aan de TU Delft, samen met vertegenwoordigers van andere levensovertuigingen.