29 maart 2024

‘Louise Gunning snapte niet wat er gebeurde’

“Het laten aftreden van het cvb is nooit het doel geweest”, zegt UvA-student Djuna in de documentaire De slag om het Maagdenhuis, van universiteitblad Folia. “We willen beter onderwijs en meer inspraak in de universiteit.”

Maar collegevoorzitter Louise Gunning trad wel af en het is nog maar de vraag of het onderwijs daadwerkelijk zal verbeteren en of de studenten meer inspraak hebben gekregen. In de documentaire over de bezetting van het Maagdenhuis zijn de hoofdrolspelers een jaar nadien duidelijk nog steeds ontevreden.

Het broeit weer

Djuna: “Ik denk zeker dat er weer onvrede gaat komen op de manier waarop het nu gaat.” Ook oud-docent en actievoerder Rudolf Valkhoff voelt het weer broeien. En zelfs Gunning is teleurgesteld: “Ik had graag gehad dat alle aandacht ook de aanzet was geweest tot het breder trekken van de discussie over het hoger onderwijs, maar dat is politiek niet het gevolg geweest.”

De camera zit bovenop de actievoerders en de gebeurtenissen. Vanaf de eerste bezetting van het geesteswetenschappengebouw het Bungehuis en de gesprekken tussen bestuur en actievoerders met de burgemeester van Amsterdam als intermediair tot de wekenlange bezetting van het Maagdenhuis.

Totaal ongelijk

Actieleiders Djuna, Judith Baten en Jarmo Berkout blikken uitgebreid terug. “Als je een gebouw bezet, krijg je iets meer middelen in de hand om een sterkere partij te zijn in de gesprekken met het cvb en alle partijen over het verbeteren van het onderwijs”, zegt Djuna. En Berkhout: “Het is niet mogelijk om in redelijkheid een gesprek te voeren wanneer de machtsverhouding tussen de twee sprekende partijen totaal ongelijk is.”

Op de eerste bezettingsavond komt collegevoorzitter Gunning praten met de actievoerders en rond middernacht treedt zelfs burgemeester Eberhard van der Laan aan. Maar tot een verzoening komt het in geen enkel opzicht.

Ze snapt het niet

Gunning: “Ik was heel boos. De actievoerders hadden zich met geweld toegang verschaft tot het Maagdenhuis en hadden daarbij ook de beveiliging gewelddadig bejegend.” Dat was voor haar een stap te ver. Judith Baten: “Ik denk niet dat Louise Gunning ook maar enigszins snapte wat er gebeurde.”

Wekenlang proberen de studenten en het bestuur van de UvA tot een actieplan voor het onderwijs te komen, maar na zes weken barst toch de bom. De studenten hebben geen enkel vertrouwen in het bestuur met Gunning aan het roer. Het Maagdenhuis wordt ontruimd. Een week later treedt Gunning af. En wat het nou precies heeft opgeleverd? Het slotstuk van De slag om het Maagdenhuis proeft wel een beetje bitter.