Leeftijdsdiscriminatie: medewerkers en bestuur begraven strijdbijl

Wie goed leest, ziet dat het nog niet helemaal Kumbaya is tussen het college van bestuur en een groep Aard- en Levenswetenschappers, maar uit een gezamenlijke verklaring blijkt dat een en ander ‘naar tevredenheid’ is afgerond.

Twaalf ontslagen medewerkers van de Faculteit der Aard en Levenswetenschappen klaagden de VU vorig jaar aan wegens leeftijdsdiscriminatie. Het College voor de Rechten van de Mens gaf hen gelijk en de zaak kreeg veel media-aandacht, maar de VU legde het oordeel van het College naast zich neer.

De kloof tussen de FALW-medewerkers kon nauwelijks groter zijn, maar uit een gezamenlijke verklaring blijkt dat de strijdbijl is begraven.

Niet eerlijk

‘De manier waarop de betrokken medewerkers en de universiteit naar aanleiding van het oordeel van de het College tegenover elkaar zijn komen te staan past niet bij wie wij als Vrije Universiteit zijn’, staat in de verklaring. Voorzitter van het CvB Jaap Winter erkent dat ‘een aantal zaken niet goed gegaan is waardoor de betrokken medewerkers zich onvoldoende gehoord en niet eerlijk behandeld achten. Dat betreur ik ten zeerste.’

“Het was een heel nare tijd. In het begin was ik meer opgelucht dan blij met mijn overeenkomst”, aldus Matthijs Hisschemöller, initiatiefnemer van de zaak tegen de VU. “Maar tien van de betrokken medewerkers die op het moment van de uitspraak van het College nog bij de VU in dienst waren, zijn niet ontslagen. De andere twee hebben elders een baan gevonden, dus in die zin zijn we tevreden.” Zelf werkt hij inmiddels voor de Erasmus Universiteit.

Vechten voor steun

De VU heeft met elk van de medewerkers een overeenkomst gesloten waarover ze niets mogen zeggen. Maar Hisschemöller wil wel kwijt dat er nog steeds “subtiele verschillen van inzicht” bestaan tussen het CvB en de medewerkers. “Maar ik geloof dat het CvB oprecht bereid is het in het vervolg beter te doen.”

Hisschemöller vraagt zich wel af of FALW niet nog meer zwaar weer te wachten staat. “Naar ik begrijp zijn de financiën er nog steeds niet op orde.” Ook vindt hij dat de vakbonden te weinig hebben gedaan. “Die gingen klakkeloos akkoord met alles wat er uit de koker van het CvB kwam. We hebben echt moeten vechten om hun steun te krijgen.

“Wat de ondernemingsraad betreft, individuele leden hebben zich solidair verklaard met ons, maar verder heeft de OR ook niet echt haar tanden laten zien.”