28 maart 2024

Feestje met inhoud bij Sociale Wetenschappen

Hoe je 120 studenten aan het boksen krijgt? Dat kwam docent business administration Brian Tjemkes uitleggen op het zomerfeest van de Faculteit Sociale Wetenschappen. Het was een feestje met inhoud, waar nagedacht werd over het thema samenwerken in het onderwijs. En dat deden de sociale wetenschappers in de zijvleugel van The Basket in groten getale.

“Ik wil heel graag dat studenten meer verantwoordelijkheid nemen, maar ik loop ertegenaan dat zij gaan protesteren als ze niet vooraf precies uitgelegd krijgen wat ze moeten leren”, zei antropologiedocent Ellen Bal.
“Je kunt er de klok op gelijkzetten dat studenten gaan protesteren”, beaamde Tjemkes, die vorig jaar was genomineerd voor de Frank van der Duijn Schoutenprijs (onderwijsprijs). “In week drie weet ik gewoon dat ze zullen gaan mopperen. Het hoort erbij. Ze zijn gewend dat alles in hun studie is opgeknipt in hapklare brokken. Ik leg ze uit dat ze later in het bedrijfsleven ook ongestructureerde opdrachten zullen krijgen. Dan is er geen chef die zegt: nu moet je dit doet en dan moet je dat doen. Die wil dat er aan het eind van de week een antwoord ligt op een probleem.”

Kwetsbaar opstellen

Een goede samenwerking komt tegemoet aan de doelen die de verschillende partijen hebben, vertelde Tjemkes de sociale wetenschappers. Hij noemde het voorbeeld van een business-game die hij samen met studenten en medewerkers van Friesland Campina had ontwikkeld. Die wordt nu door Friesland Campina gebruikt om nieuwe medewerkers te trainen. Dat is het voordeel dat zij ervan hebben.

Vertrouwen speelt een belangrijke rol bij samenwerken. “Als we gelijk in de eerste week met onze studenten waren gaan boksen, was er waarschijnlijk niemand gekomen. Maar in de zesde week hadden we hun vertrouwen, onder meer doordat wij ons als docenten ook kwetsbaar opstelden en ook dingen over onze eigen ontwikkeling hadden verteld.”
En voor degene die zich afvraagt waarom je met 120 studenten zou willen gaan boksen? Boksen is strategisch. Je moet voorbereid zijn op een aanval, jezelf verdedigen, kunnen incasseren, doorgaan. “ De manier waarop je bokst, zegt iets over de manier waarop je in andere dingen staat en er waren coaches bij die dat goed duidelijk konden maken”, vertelt Tjemkes.  De bokssessie is een voorbeeld van ervarend leren en zal studenten waarschijnlijk langer bijblijven dan de stof uit de collegezaal.

Rector komt luisteren

De workshops gingen over voorbeelden van samenwerking binnen en buiten de faculteit: over A broader mind bijvoorbeeld, het programma om studenten een brede educatie mee te geven, over Community Service Learning, waarbij studenten projecten doen die ten goede komen aan de samenleving en over Internationalisering. En rector Vinod Subramaniam, die ook op het programma stond? Die kwam niet om een boodschap te brengen, maar om te luisteren. “ De onderwijsvisie dat zijn jullie”, zei hij. En hij schoof aan bij de workshops.

Na al dat samenwerken, was het tijd voor prijzen: docent communcatiewetenschap Kasper Welbers won de DocenTalentprijs en student Amel Labeab de StudenTalentprijs. Zij worden ook de genomineerden van de Faculteit Sociale Wetenschappen voor diezelfde prijzen voor de hele VU.