27 maart 2024

De aftrap van VU Pride

De VU staat erop inclusief te zijn. ‘Iedereen moet zich hier veilig voelen’, zei Ruard Ganzevoort, decaan van de theologische faculteit op de eerste bijeenkomst van VU Pride.

Dinsdagavond 12 februari kwamen zo’n 80 mensen naar 3D (de voormalige Verrekijker) op de campus: meer studenten dan medewerkers en meer vrouwen dan mannen. Na de ontvangst met broodjes, koffie en thee heet Karin West van de dienst Communicatie & Marketing iedereen welkom. Ze vraagt om een applaus voor deze opkomst. Klappen om jezelf? Welja.

Ganzevoort opent de avond met een verwijzing naar de Nashville-verklaring. Vijf mensen van zijn faculteit hebben in januari dit queervijandig manifest ondertekend. Met deze ondertekenaars heeft het VU-bestuur inmiddels een pittig gesprek gevoerd. VU Pride is niet alleen in het leven geroepen om dingen te organiseren, zoals deelname aan Canal Pride, maar ook voor het stellen van vragen over die felbegeerde inclusiviteit en veiligheid, aldus Ganzevoort. “Wat moet je bijvoorbeeld met de studenten en medewerkers die over onze deelname aan Amsterdam Gay Pride zeggen: “This is not my VU!”?

‘Ik voel me hier niet veilig’

Daarna vertelt een student zijn verhaal: “Er is te veel onbegrip. Zelfs hier in dit queer gezelschap voel ik me niet eens veilig.” Hij pleit vurig voor meer genderneutrale toiletten op de campus.

Grotere zichtbaarheid van queer community

Hierna verdeelt het publiek zich over zes tafels. Daar vullen ze twee grote vellen in: ‘Experiences on campus’ en ‘Future of VU Pride’. Aan ideeën geen gebrek, het papier is snel vol bij alle groepen. Bij de presentatie ervan blijkt dat velen behoefte hebben aan een grotere zichtbaarheid van de queer community op de campus. En passant wijst een student nog op de voordelen van een armband. Met zijn rood-blauwe plastic ‘bracelet’ maakt hij zijn biseksualiteit zichtbaar.
Bijna vier jaar na de opheffing van Gryphus kan VU Pride aan de slag. Hoe is nog onbekend. Alle deelnemers worden per mail geïnformeerd over het vervolg.

UPDATE 19-02-2019: Een van de deelnemers, die aanvankelijk in dit bericht met naam en toenaam werd opgevoerd, wil bij nader inzien niet herkenbaar zijn. Uit coulance hebben wij die passage geanonimiseerd.