Alleen op VU willen studenten niet in studentenraad

Het leenstelsel heeft niks te maken met het historisch lage aantal kandidaten voor de universitaire studentenraad aan de VU. Dat gaven de lijsttrekkers van de twee fracties eerder wel als verklaring, maar een rondgang bij de andere Nederlandse universiteiten leert anders, ontdekte de Wageningse universiteitskrant Resource.

Voor het eerst in de geschiedenis van de VU meldden zich dit jaar niet genoeg studenten om alle zetels van de studentenraad te vullen. Daardoor waren er begin deze maand geen usr-verkiezingen. “Waarschijnlijk durven studenten vanwege het leenstelsel niet veel tijd in de medezeggenschap te steken. Je doet als je in de usr zit toch gauw een jaar langer over je studie”, zei lijsttrekker van de bètapartij Amina Khelifi tegen Advalvas.

SRVU is stil

Maar de VU is dit jaar de enige universiteit zonder studentenraadsverkiezingen, blijkt nu. Aan de meeste universiteiten zijn ongeveer evenveel kandidaten en partijen als voorgaande jaren en aan de UvA is het zelfs duwen en trekken voor een zetel. Alleen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam was een plek in de studentenraad minder populair dan normaal, hoewel er wel nog genoeg kandidaten waren om verkiezingen te houden.

Opvallend is dat studentenbond SRVU dit jaar niet betrokken was bij de verkiezingen voor de nieuwe usr. De partij speelde volgens VU-fractie-lijsttrekker Martijn Goosensen geen rol bij het vinden van geschikte kandidaten.

Faculteiten ook

Overigens waren ook voor de facultaire studentenraden maar weinig gegadigden. Op vier van de negen faculteiten werden geen verkiezingen gehouden vanwege een te laag aantal kandidaten. De opkomst bij de overige vijf was bovendien lager dan in de voorgaande twee jaren. Het laagst was die op de faculteit Exacte Wetenschappen, waar het opkomstpercentage maar net boven de 5 procent uitkwam.