Pop-up-Stay-tuned.png

19 November 2020 comments 1

Medezeggenschap thuis

Nee, dit gaat niet over mijn thuissituatie, maar over het functioneren van de medezeggenschap sinds de eerste intelligente lockdown in Nederland, sinds 13 maart dus. Van het ene op het andere moment kwam het bekende werk tot stilstand en moest alles online. En dat betekende niet alleen wat voor mijn gewone werkzaamheden, maar ook voor die van de medezeggenschap. Want bij een vergadering van de ondernemingsraad alleen al zijn 25 mensen aanwezig, bij een gezamenlijke vergadering met de universitaire studentenraad komen er 11 mensen bij en een overlegvergadering met het college van bestuur zijn er soms wel 50 deelnemers. En dat gaat allemaal via Zoom.

In het begin was het misschien even wennen, maar ik moet zeggen dat ik vind dat iedereen het technisch heel snel heeft opgepikt. Compliment aan de voorzitters die uitstekend digitaal de orde houden. Inhoudelijk was het zeker in het begin wel even spannend. Niemand had ooit eerder zo'n lange sluiting van de meeste activiteiten op de VU meegemaakt, dus dat er snel maatregelen moesten komen, spreekt voor zich.
Als ondernemingsraad hebben we daar natuurlijk begrip voor getoond. Wel waren we ontstemd toen er sprake zou zijn van medezeggenschap achteraf. Dat zou inhouden dat de bestuurder een maatregel kan invoeren waarop de OR instemmings- of adviesrecht heeft, en vervolgens aan de OR alsnog advies vraagt. Wij waren niet hoopvol dat bij een negatief advies de maatregel alsnog zou verdwijnen. Maar zover is het niet gekomen, het plan is in een vroege fase van tafel gegaan.

De VU kent een strategisch beleidsteam dat zich bezighoudt met beslissingen die betrekking hebben op de dagelijkse gang van zaken op de VU tijdens de crisis. In eerste instantie zaten daar geen leden van de medezeggenschap in. Toen daarover een opmerking is gemaakt, konden twee leden als toehoorder de vergadering bijwonen. Op die manier kun je ook praktijkervaringen bij het team krijgen.

Zoom is wel heel zakelijk

Gaat dan alles goed? Natuurlijk hebben we opmerkingen. De OR is niet heel gelukkig met het gebruik van de personeelspas als meting van de drukte in gebouwen. Die pas wordt alleen voor telling gebruikt, niet voor het registreren van wie er in de gebouwen is. Wij denken dat dat ook anders kan. Wel hebben we afgesproken dat het tot eind december op deze manier mag, en dat gegevens maximaal 72 uur worden bewaard.

Maar eigenlijk is er één ding wel heel lastig. Net als ik mijn collega's gewoon af en toe wil zien, is het vaak erg handig om elkaar voor of na een vergadering even te spreken. Even bijpraten, maar soms ook een idee in de week leggen. Zoom is wel heel zakelijk. Maar ik ben bang dat we er nog wel even zoet mee zijn. Tot die tijd kunt u bij vragen of met uw opmerkingen over medezeggenschapszaken natuurlijk terecht bij leden van de onderdeelcommissie voor uw faculteit of dienst. En anders is ons secretariaat gewoon bereikbaar via de mail.
En tot slot: ondernemingsraadsvergaderingen zijn openbaar. Dus wilt u een keer meekijken? Laat het ons weten via OR@vu.nl.

Eric-Jan Hartstra

lid van de OR, werkt bij Student- & Onderwijszaken voor de Griffioen en de Introductiedagen

Eric-Jan Hartstra OR

 

{ Read the 1  comments}

Reply?

Stick to the subject, and show respect: commercial expressions, defamation, verbal abuse and discrimination are not allowed. The editors do not argue about deleted responses.

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.