De magie van het mondkapje
Het is nog vroeg in de ochtend. De rij voor de bakker is lang en slingert zich over de stoep. De meeste mensen staan over hun telefoon gebogen, een enkeling staart in de verte.lees meerDe mythe van de Gouden Tijd
Nu de mensen gedwongen worden een stap terug te doen, komen de dieren tevoorschijn. Hier en daar lijkt er sprake te zijn van een haast paradijselijke toenadering. Dat nodigt uit om na te denken over waar we vandaan komen, en waar we naartoe willen. lees meerKebab in het kwadraat
Rutte vraagt het Nederlandse volk om ‘blijvende zelfbeheersing’. Voor blijvende zelfbeheersing moet je in de Late Oudheid zijn. lees meerCorona als gesel van de tijd
Literair besmettingsgevaar (4) Zijn we in deze coronacrisis overgeleverd aan Het Lot, de goden, de Natuur? Of zal toch menselijk ingrijpen centraal staan? Bij Homerus is het simpel. De Griekse legerleider Agamemnon beledigde een priester door hem zijn dochter niet terug te geven. Dus riep de priester de hulp in van Apollo, die de Griekse soldaten met zijn pestpijlen bestookte. lees meerVrolijke berichten
1348. De Zwarte Dood waart in Florence. Maar tien jonge mensen beloven elkaar alleen nog vrolijke verhalen te vertellen. lees meerNiet langer bang voor de dood
Bezorgd en angstig zijn we in deze periode allemaal -- voor vrienden, voor familieleden, voor onszelf. Mijn eigen schrikbeeld is dat mijn Italiaanse schoonouders ziek worden. In Bergamo, waar geen plaats meer is op de IC en doodskisten door het leger worden afgevoerd. lees meerCorona en de pest van Athene
In deze blogserie koppelt classica Emilie van Opstall telkens een ander literair voorbeeld aan de Corona-actualiteit. lees meerEmilie van Opstall is als classica werkzaam bij ACASA (Amsterdam Centre for Ancient Studies and Archaeology), een samenwerkingsverband van de VU en UvA. In deze blogreeks koppelt zij telkens een ander literair voorbeeld aan de actualiteit.