De mythe van de Gouden Tijd

Nu de mensen gedwongen worden een stap terug te doen, komen de dieren tevoorschijn. Hier en daar lijkt er sprake te zijn van een haast paradijselijke toenadering. Dat nodigt uit om na te denken over waar we vandaan komen, en waar we naartoe willen. lees meer

Kebab in het kwadraat

Rutte vraagt het Nederlandse volk om ‘blijvende zelfbeheersing’. Voor blijvende zelfbeheersing moet je in de Late Oudheid zijn. lees meer

Corona als gesel van de tijd

Literair besmettingsgevaar (4) Zijn we in deze coronacrisis overgeleverd aan Het Lot, de goden, de Natuur? Of zal toch menselijk ingrijpen centraal staan? Bij Homerus is het simpel. De Griekse legerleider Agamemnon beledigde een priester door hem zijn dochter niet terug te geven. Dus riep de priester de hulp in van Apollo, die de Griekse soldaten met zijn pestpijlen bestookte. lees meer

Vrolijke berichten

1348. De Zwarte Dood waart in Florence. Maar tien jonge mensen beloven elkaar alleen nog vrolijke verhalen te vertellen. lees meer

Niet langer bang voor de dood

Bezorgd en angstig zijn we in deze periode allemaal -- voor vrienden, voor familieleden, voor onszelf. Mijn eigen schrikbeeld is dat mijn Italiaanse schoonouders ziek worden. In Bergamo, waar geen plaats meer is op de IC en doodskisten door het leger worden afgevoerd. lees meer

Corona en de pest van Athene

In deze blogserie koppelt classica Emilie van Opstall telkens een ander literair voorbeeld aan de Corona-actualiteit. lees meer

Emilie van Opstall is als classica werkzaam bij ACASA (Amsterdam Centre for Ancient Studies and Archaeology), een samenwerkingsverband van de VU en UvA. In deze blogreeks koppelt zij telkens een ander literair voorbeeld aan de actualiteit.