05 juni 2019

Zullen wij de eerste heuse Google University worden?

De voorzitter vraagt (9)

Op 9 mei zijn we flink wakker geschud. Ik heb het al bijna een jaar lang in deze column over veranderingen om ons heen en over afwegingen die we moeten maken als we als VU willen sturen op de toekomst. Maar die dag werden we allemaal met onze neuzen op de feiten gedrukt. Als onderdeel van een conferentie waarin we met zo’n zestig leidinggevenden van de VU onze strategie voor 2020-2025 verder vormgaven kwamen twee sprekers ons het een en ander vertellen.

Allereerst Bert van der Zwaan, schrijver van het boek Haalt de universiteit 2040? en daarnaast Matthias Smalbrugge, bijzonder hoogleraar Europese cultuur en christendom aan onze universiteit. Beiden brachten dezelfde boodschap. Smalbrugge vanuit onze eigen historie en Van der Zwaan vanuit een omgevingsanalyse: de universiteit zoals we deze in de afgelopen eeuwen hebben gekend – en daarmee ook de VU sinds 1880 – houdt op te bestaan. Universiteiten zullen geen unieke rol meer kunnen hebben als zij blijven focussen op het verzamelen, creëren en doorgeven van kennis. Een groot deel van deze kennisgeoriënteerde rol wordt tegenwoordig namelijk door het internet en technologiereuzen als Google gespeeld.

Heb jij nog input voor ons Instellingsplan 2020-2025?
Laat het weten! VU-baas Mirjam van Praag werkt aan het strategisch toekomstplan voor de VU. Advalvas verzamelt voor haar de reacties. Reageren kan per mail of hieronder.

Met dit gegeven is het belangrijk ons af te vragen wat de rol van de universiteit nog is, zowel van het concept ‘universiteit’ als van onze universiteit specifiek. Gelukkig hebben wij als VU door onze geschiedenis en achtergrond genoeg handvatten om deze vraag te beantwoorden. Onze universiteit is opgericht vanuit de vraag naar rechtvaardigheid en humaniteit in een veranderende samenleving en dit is nog steeds relevant, aldus Smalbrugge. Door invulling te geven aan de begrippen rechtvaardigheid en humaniteit, niet alleen in theorie, maar juist in onze leefwereld, kunnen we van unieke meerwaarde zijn voor onze samenleving.

Deze twee verhalen inspireerden ons. Het groeiende belang van academische vorming, zoals met A Broader Mind, en het afnemende belang van kennisoverdracht werd breed gedeeld. Ook is er behoefte aan minder grenzen tussen disciplines en faculteiten en aan meer ondernemendheid, zowel in de organisatie als onder studenten en medewerkers. Vragen die opkwamen met, zeg maar, tamelijk verstrekkende consequenties: moeten we alle hoorcolleges afschaffen en zelfs alle faculteiten om zo kleinschalige ontmoeting te stimuleren en hokjesdenken tegen te gaan? Of moeten we, zo werd geroepen, nauw samenwerken met Google en de eerste heuse Google University worden? Met de resultaten van deze en eerdere conferenties en alle gesprekken die we het afgelopen academisch jaar hebben gevoerd, onze consultaties en analyses gaan we nu echt het Instellingsplan 2020-2025 schrijven. Begin september zullen we de conceptversie breed verspreiden en dan gaan we nog één keer met iedereen in gesprek voordat het plan definitief wordt met de medezeggenschap.

Heb jij nog input die je in dit stadium wilt delen? Mail mij en anders spreken we elkaar na de zomer weer.

hits 182

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.