09 oktober 2019

Mijn ouders met alles helpen wordt me te veel

“Mijn ouders spreken niet goed Nederlands. Ik help ze met alle officiële zaken maar dat kost enorm veel tijd en gaat ten koste van mijn studie. Ik ervaar veel stress.”

Hulp voor ouders

Zit je ergens mee?
> Stuur jouw vraag ook naar kopzorgen. advalvas@vu.nl. Je blijft anoniem.
> Spreek je liever iemand, maak dan een afspraak met de studentenpsychologen.
> Er is ook een online platform voor studenten met psychische klachten, Caring Universities, waar Leonore de Wit en haar collega's bij betrokken zijn.
> En je kunt altijd terecht bij je huisarts voor hulp en advies.

Allereerst, wat fijn voor je ouders dat je bereid bent zoveel voor hen te doen. Daarmee ben je ongetwijfeld een enorme steun. Omgaan met instanties en andere officiële zaken is ingewikkeld en helemaal als je de taal niet goed beheerst. Maar nu is de situatie zo dat er te veel op jouw schouders ligt, logisch dat je stress ervaart.

Ieder mens beschikt over een beperkte hoeveelheid tijd, energie en middelen. Dat zijn hulpbronnen om te realiseren wat je wil in je leven: studeren, anderen helpen, werken, enzovoort. De bronnen vul je dagelijks aan door te ontspannen: slapen, wandelen, je hart luchten, gezond eten, niets doen, mediteren. Wanneer we overvraagd worden door onszelf of anderen, ervaren we stress. Dat is een tekort aan hulpbronnen, waardoor het niet lukt alles te realiseren wat we van onszelf verwachten. Als we dat lang onvoldoende aanvullen in combinatie met stress, is het gevaar dat we uitgeput raken. Daardoor lukt het ook niet meer de bronnen op te laden, je gaat slechter slapen, hebt geen zin meer om te sporten en je moet er niet aan denken te mediteren, omdat je simpelweg uitgeput bent. Is dat herkenbaar voor je? Wat er voor nodig is om die neerwaartse spiraal te voorkomen is ervoor te zorgen dat er een gezonde balans is tussen inspanning en ontspanning.

Dat je veel stress ervaart, betekent dat bij jou die balans hersteld moet worden. Wat we daarbij in ogenschouw moeten nemen is dat we beperkt invloed hebben op de situatie waar we in zitten, de rest kun je alleen maar accepteren. Steven Covey noemt dat de cirkel van invloed. Ga dus allereerst na welke inspanningen je allemaal moet leveren en wat je nu ontspanning geeft. Plan vervolgens meer activiteiten die ontspanning genereren en probeer de inspanningen die niet strikt noodzakelijk zijn te beperken. Dat betekent vaak dat je “nee” moet zeggen tegen mensen die een beroep op je doen of tegen jezelf als je te veel prestaties van jezelf verwacht.

Wanneer al het strikt noodzakelijke nog te veel inspanning betekent, ligt er te veel op je bord. Er is dan hulp nodig van anderen om taken over te nemen. Zorg daarnaast dat je naasten weten over je situatie. Ze kunnen je wellicht helpen met praktische zaken of je steunen door simpelweg naar je te luisteren. Is er bijvoorbeeld andere familie die ook dingen voor je ouders kan doen? Ook zijn er instanties die ondersteunen bij dit soort zaken, je kunt contact opnemen met de gemeente of je wijkteam. De studentendecanen, studentenpsychologen en studieadviseurs op de VU kunnen jou ook helpen in het reduceren of voorkomen van stress. Dit hoef jij niet alleen te dragen, goed dat je aan de bel trekt nu je voelt dat het te veel is.

> Heb je ook een vraag voor VU-psycholoog Leonore de Wit? Mail naar kopzorgen.advalvas@vu.nl. Je blijft anoniem.

hits 190

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.