12 september 2019

Medewerkers moeten zélf kunnen kiezen: docent of onderzoeker, of allebei

Ieder individu kan op elk moment morele keuzes maken”, zei collegevoorzitter Mirjam van Praag bij de opening academisch jaar. Dit vermogen noemde zij een fundamentele pijler van de democratie. De verantwoordelijkheid voor de bescherming daarvan ligt dus bij ieder individu.

Dat sluit ook aan bij wat Vrije Schrijver Arnon Grunberg zei over kritische zelfreflectie. Het is maar wat gemakkelijk om naar een ander te wijzen en ervan uit te gaan dat je zelf goed zit. Dat is gevaarlijk, zoals de 20ste eeuw duidelijk heeft aangetoond.

Maar als er weinig vertrouwen is binnen je organisatie, is het erg moeilijk om verantwoordelijkheden op te pakken. Dan roep je namelijk allerlei risico’s over jezelf af. Vertrouwen is dus essentieel voor vrijheid, en vrijheid op z’n beurt voor de democratie.

Waardering is ook erg belangrijk. Waardering voor goed werk dat vrijwillig wordt verricht, stimuleert enorm. Zo cultiveer je een milieu waarin streven naar beter normaal en leuk is.

Wellicht introduceert de VU mede daarom een nieuw waarderingssysteem in haar komende vijfjarenplan: instellingsplan 2020-2025. Dat systeem beloont én toetst het werk van docenten en onderzoekers. Veel extra werk dat docenten verrichten, wordt tot nu toe niet altijd beloond; denk maar aan de nodige extra ondersteuning van studenten. Dit nieuwe waarderingssysteem zal beter passen bij de waarden van de VU.

Maar een van de VU-waarden zie ik nog niet terug in dat waarderingssysteem: Freedom in responsibility. Ik zou het heel goed vinden als medewerkers zelf kunnen kiezen of ze onderwijs geven of onderzoek doen, of allebei.

Ik heb hier veel over nagedacht en gesproken. Momenteel is docent/onderzoeker één functie. Maar niet iedere talentvolle docent doet graag onderzoek, en niet iedere ambitieuze onderzoeker geeft graag college. Omdat onderzoek vaak prioriteit krijgt, kunnen docenten gestrest raken van onderwijs geven, waardoor zij minder plezier hebben in hun vak. Dit is niet alleen bedreigend voor de kwaliteit van het onderwijs, maar ook voor de ontwikkeling van de student. Omdat die dan dagelijks luistert naar docenten die op dat moment met hun aandacht ergens anders zijn of gewoon heel moe zijn. Geen fijn toekomstbeeld, toch?

Dus Vrije Universiteit, eer en beloon uw docenten en onderzoekers individueel, daarmee eert u niet alleen het onderwijs en het onderzoek, maar ook uw studenten, en daarmee de toekomst.

Benjamin de Vries, raadslid
b.de.vries@studentenraadvu.nl

Benjamin de Vries, raadslid USR

FOTO: SELMA BOULMALF

hits 291

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.