02 maart 2015

Jezelf onderscheiden: dat wordt nu wel erg duur

reacties 2

Door het invoeren van het leenstelsel verdwijnt komend studiejaar niet alleen de basisbeurs: ook de druk om nominaal af te studeren is groter dan ooit. In een stad als Amsterdam zijn de kosten sowieso al hoog, maar met het wegvallen van de basisbeurs nemen deze alleen maar meer toe. Hierdoor zijn studenten veel minder snel geneigd zich in te zetten voor activiteiten buiten de studie om die studievertraging kunnen veroorzaken. Zonde, want juist door dit soort extra-curriculaire activiteiten doe je ervaringen op die je niet zult leren in een collegezaal.

Het nut van extra-curriculaire activiteiten is groot. Of een student nou een half jaar naar het buitenland gaat, zich verbreedt of verdiept met bepaalde vakken, wil excelleren door middel van een honours programme, zich inzet in het bestuur van een raad/vereniging of bijvoorbeeld een jaar uittrekt om vrijwilligerswerk te doen: in alle gevallen draagt het bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de student. Want jezelf profileren is waar het uiteindelijk om gaat. Straks studeer je af en solliciteer je voor een baan met vijftig anderen. Waarmee spring jij er dan uit voor de werkgever? Los daarvan zijn dit soort activiteiten dé mogelijkheid om uit te vinden wat je nou echt interessant vindt, zodat je hierop misschien met je scriptie of een master kunt inspelen. Ook voor de VU zijn er voordelen. Wie zich inzet voor een raadsjaar vergroot het draagvlak onder studenten voor belangrijke beslissingen, Studenten die een topsemester afronden in het buitenland zijn ambassadeurs van de VU, en de successen van aan de VU verbonden verenigingen zijn ook VU-successen.

Van het beste uit je studietijd halen verschuift
de nadruk naar cijfertjes en kostenplaatjes

Zeker studenten die het financieel niet breed hebben worden straks automatisch in het nominale hoekje gedrukt. Je ziet nu al dat studenten nadrukkelijk de afweging maken tussen nominaal studeren of jezelf verrijken met een bestuursjaar of andere vormen om jezelf te profileren. Veel talentvolle en ambitieuze studenten haken af omdat het in de huidige situatie al een hele opgave is. Dat wordt met de invoering van het leenstelsel alleen maar een groter probleem.

Natuurlijk moet je als student investeren in het opdoen van kennis en ervaring. Maar als die investeringsbedragen ineens verdubbelen en je vervolgens ook nog eens een baantje naast je studie en nevenactiviteiten moet nemen om jezelf te onderhouden, denk je wel twee keer na. Je moet nou eenmaal genoeg geld hebben om jezelf te kunnen onderhouden en om je collegegeld, waarvan je tijdens zo’n bestuursjaar vervolgens vaak helemaal geen gebruik maakt, te kunnen betalen.

Uit ervaring kan ik vertellen dat het een pittige taak is. Ik besteed gemiddeld veertig uur per week aan de Universitaire Studentenraad en probeer mijn bachelordiploma af te ronden (dit met een jaar uitloop welteverstaan) omdat ik een verplicht aantal studiepunten moet halen. Daarnaast werk ik gemiddeld twintig uur per week werk en probeer ik tussendoor ook nog zo nu en dan tijd te maken voor een avondje voor mezelf, met familie of met vrienden.

En daarmee ben ik absoluut geen uitzondering. Elke student die zelf zijn/haar studie bekostigt en zich op een of andere manier profileert, zit in een vergelijkbaar patroon. Deze studenten hebben deze keuze bewust gemaakt en doen het puur uit betrokkenheid, ambitie en toewijding. En dat zou best meer beloond mogen worden, in plaats van de toekomstige gang van zaken waarbij precies het tegenovergestelde gaat gebeuren.

Van het beste uit je studietijd halen en jezelf profileren verschuift de nadruk naar de cijfertjes en de kostenplaatjes. Maximaal studeren krijgt zo een heel andere lading.

{ Lees de  reacties }

hits 11
Door Melvin Roest op 03 maart 2015

Je argument houdt geen stand bij de echt hardwerkende student. Hier is mijn mening.

Neem jezelf als voorbeeld, Je werkt 20 uur en je doet 40 uur USR. Dus je bent naast je studie al 60 uur per week bezig. Ik durf te wedden dat je minder dan 20 uur per week met je studie bezig bent. Zo niet, dan ben je 90 tot 100 uur per week bezig met alles (dat kan ook natuurlijk). Iedereen zal moeite ervaren met een 80 tot 100 urige werkweek, een leenstelsel is daar niet het grootste probleem van.

Als je bereid bent om zoveel tijd te steken in je studie + extracurriculaire activiteiten, dan word je écht niet in een hoekje gedrukt. Ik bedoel, wat is nou 10 tot 20 uur meer werken op een 80 urige werkweek? In jouw geval betekent het concreet dat je in een minder hectisch bestuur of in een commissie had moeten zitten. Dat zou het effect zijn van een leenstelsel.

En nu even een ander perspectief (nog niet mijn mening, maar wel een interessant perspectief om dingen vanuit te bekijken).

Daarnaast vind ik ook dat je van ambitieuze studenten wat mag verwachten. Ze vechten zich er wel uit, want dat is wat ambitie met je doet, het kent haast geen grenzen. Het leenstelsel heeft veel meer effect op niet-ambitieuze studenten. En misschien is dat zelfs goed, want dat betekent dat ze minder komen naar de universiteit, en daardoor: lagere studenten aantallen dus beter onderwijs, minder zesjesmentaliteit en meer een familiegevoel ("we're in this together").

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet dat studenten zomaar wegblijven. Alleen mocht de zesjesmentaliteit die ik bij sommige studies zie weggaan, dan vind ik het leenstelsel een goed idee. Want dan weet je tenminste zeker dat de studenten uit de middenklasse die er zijn willen investeren in hun toekomst, en er net zo hard voor willen werken als jij en ik.

We take education too much for granted.

Door Ramon Bakker op 03 maart 2015

De 'echt hardwerkende student', die netjes hoge cijfers haalt en braaf doet wat hem/haar gezegd wordt. Want als je die EC binnenhaalt met een 9 ipv een 7 dan ben je echt goed. Dan heb je blijkbaar echt laten zien dat je klaar bent voor de grote wereld waarin iedereen je gaat vertellen wat je moet doen, waar jij al helemaal geen kluif aan zult hebben.

Blijkbaar heb je nog niet verder dan je boek gegeken als het gaat om ervaring en kennis op te doen buiten de collegezaal. En dat vind dan dat je van 'ambitieuze studenten wel wat mag verwachten'.

Wat er zo slecht is aan die zesjesmentaliteit, heb ik nooit begrepen. Minder werk voor dezelfde hoeveelheid punten, meer tijd over hebben voor besturen, commissies en werk. Ik heb meer geleerd met die laatste drie dan in mijn hele beta-opleiding. Dan is het misschien tijd voor het onderwijs om studenten te stimuleren die punten binnen te halen. En dan bedoel ik niet het mensen uberhaupt lastiger maken om te beginnen aan een studie. We zitten in één grote koekjesfabriek en jij bent het levende voorbeeld van iemand die daar niks van door schijnt te hebben.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.