28 maart 2019

Hoe kunnen we onze diversiteit nog beter benutten?

reacties 2

De voorzitter vraagt (7)

Terwijl wij bezig zijn met de formulering van onze nieuwe strategie staat de wereld niet stil. De laatste weken stond de wereld in brand door natuurrampen en aanslagen. De wereld polariseert, dat kwam ook weer tot uiting in de meest recente verkiezingsresultaten.

Wanneer er spanningen in de wereld zijn, kan die diversiteit soms ook weer schuren

Polarisatie en de gevolgen daarvan komen vaak hard binnen, juist op de VU. Wij hebben immers een prachtige diverse gemeenschap van studenten en medewerkers. Wanneer er spanningen in de wereld zijn, kan die diversiteit soms ook weer schuren. Dat zagen we bij de Nashville-verklaring en dat zien we ook nu weer: Christchurch Nieuw-Zeeland, hoe ver weg ook, kan juist op de VU gevoelens van onveiligheid geven. Misschien zelfs nog meer dan een verschrikkelijk schietincident in Utrecht, met dodelijke afloop voor onschuldige mensen.

In donkere dagen vind ik het ook prettig steeds te merken dat de VU heel gedegen beveiligd is en dat de Facilitaire Campus Organisatie alert en professioneel is. Ik vind het bijzonder dat ik gevraagd ben om bij het vrijdagmiddaggebed in de islamitische gebedsruimte stil te staan bij de gebeurtenissen aan de andere kant van de wereld.

Hoe zorgen we dat iedere student zich kan ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf?
Laat het weten! VU-baas Mirjam van Praag werkt aan het strategisch toekomstplan voor de VU. Advalvas verzamelt voor haar de antwoorden, reflecties en perspectieven van studenten én medewerkers.
Reageren kan onder deze column of per mail

We blijven hoopvol en positief over diversiteit. Eigenlijk is dit een understatement. We zien onze diverse gemeenschap als een schat, een bron van waarde. De VU kan de onderwijskwaliteit verhogen op een manier die op universiteiten met een minder diverse populatie niet mogelijk is. Het onderwijsconcept mixed classroom benut diversiteit. Diversiteit qua etnische, culturele of religieuze achtergrond, qua seksuele voorkeuren, nationaliteit, ouderlijke achtergrond en vooropleiding. Al deze vormen van diversiteit leveren andere perspectieven, achtergronden en denkwijzen op. Soms schuren die, zeker in moeilijker tijden. Maar gebruikmakend van het mixed classroom-concept leren studenten van elkaar doordat alle verschillende perspectieven aan bod kunnen komen, op interactieve wijze of zelfs in. De mixed classroom kun je breed toepassen, bijvoorbeeld bij filosofie, psychologie, gezondheidswetenschappen, scheikunde, geneeskunde of economie. Dat is verrijkend en vernieuwend.

De mixed classroom wordt een van de pijlers van het VU-onderwijs. Een andere pijler besprak ik vorige maand op deze plek: het onderwijsprogramma A Broader Mind.

Studenten op universiteiten met een minder diverse populatie zullen na de implementatie van onze mixed classrooms niet alleen met afgunst kijken naar VU-studenten vanwege ons debatcentrum 3D of omdat VU-studenten wél de kans krijgen om te leren omgaan met diversiteit in de samenleving, terwijl zij die kans niet krijgen. Ze zullen ook zien dat wij een onderwijsconcept kunnen inzetten dat leuker en effectiever is.

Mijn vraag aan jullie is deze keer: hoe kunnen we diversiteit nog beter benutten? Wat kunnen we nog meer doen om de VU een plaats te laten zijn waar iedere student zich kan ontwikkelen tot de beste versie van zichzelf?

 

{ Lees de  reacties }

hits 264
Door Anne op 28 maart 2019

If exposure was the way to build diversity, then we would have no homophobic people in the Netherlands. To educate people we have to address their thought and belief patterns. Make them learn the scientific facts of diversity such as whether there is really a different race, a uniform culture, etc. etc. Additionally, I suspect the next move to harm teachers will be to pack their classrooms with people who do not want diversity since students can then give instructors bad evaluations about teaching while hiding that the real issue is diversity. They know that administration is vulnerable to this type of feedback. Leadership has to be very aware of games that anti-diversity factions play and that they will use smokescreens to cover their true actions. Watch out for sections or faculties who pack their leadership with people of the same mind. Listen to employees who are saying that there are games going on that aren't so apparent. Watch out for patterns and make a place where people can speak out without being punished. Allow diversity of thought, not just appearance, to be a place where people can be safe. It is a difficult road for leadership to manage along with everything else they have to do, but in this climate it is essential. I appreciate that the board is concerned about this; it is unfortunate that these games are played and we can't just get on with educating students.

Door Allochtoon op 29 maart 2019

Neem een keer iemand buiten de vriendenkring van de professor in dienst?

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.