Popup-Niks-missen-2.png

12 september 2017

Geen paniek (maar wel stressen)

En nu zijn we dan echt begonnen! Wat een week was het vorige week. Hoogte- en dieptepunten volgden elkaar in hoog tempo op. Laten we het erop houden dat het een intense week was. Op basis van vorige week wil ik iedereen aanraden om docent te worden, en tegelijk iedereen op het hart drukken om nóóit docent te worden. Een samenvatting van mijn afgelopen week. Komt-ie:

Eerst even een hoogtepunt. Canvas is echt in gebruik genomen, door alle studenten en medewerkers en alles ging goed! Natuurlijk komen er nog wel vragen binnen van docenten of studenten die ergens niet uitkomen, en gaat er her en der wel eens iets mis. Maar, geen grote chaos en paniek. Feest!

Dan een dieptepunt. Ik had natuurlijk alle mooie nieuwe functies van Canvas uitgeprobeerd in mijn nieuwe vakken. Elke groep studenten kreeg eigen opdrachten, discussiefora, met elk hun eigen deadlines en instructies. In theorie werkte het fantastisch. Totdat bleek dat veel studenten door het onderwijsbureau nog niet aan een groep waren toegevoegd, of in meer groepen tegelijk. Die studenten zien dus of geen opdracht of meerdere opdrachten. Die moesten één voor één op de hoogte worden gebracht, en leverden hun opdrachten in via de mail. Met 250 studenten en elke dag een nieuwe opdracht is dat niet te doen. Naast elke dag minstens 6 uur onderwijs (want ja, 250 studenten) zat ik met mijn collega’s elke dag urenlang mails te beantwoorden en opdrachten na te kijken. Zonder Speedgrader. Ellende.

 

Wat er allemaal mis kan gaan als de ondersteunende diensten niet helemaal lekker werken...

Dan weer even een hoogtepuntje. De studenten! Wat zijn het weer schatjes dit jaar. Ze komen net van de middelbare school (ik ben al juf genoemd en heb de vraag gekregen wanneer de herfstvakantie is), maar zijn wel al echte studenten (ik zal maar niet beginnen over de wilde introductieweekverhalen die ik heb gehoord). Daarnaast zijn ze nu al heel geïnteresseerd: ze moeten deze maand allemaal een literatuuronderzoek doen, en nu al komen ze met de wildste (maar wel biomedische!) ideeën: wat is de invloed van energydrink op slaap? Wat doet cannabisgebruik met schizofrenie in de hersenen? Wat is het effect vitamine D op melkproductie na de zwangerschap? Wat is het effect van poeptransplantaties op autisme? Ze gaan op kleine schaal nu al ontdekkingen doen. Leuk!

Verder heb ik gemerkt hoe belangrijk de ondersteunende diensten op de VU eigenlijk zijn. En vooral wat er allemaal mis kan gaan als de ondersteunende diensten niet helemaal lekker werken. De boekhandel had te weinig boeken ingekocht en veel studenten hebben nog geen boek. Onhandig met een open-boek-tentamen. Het onderwijsbureau heeft nog niet iedereen ingedeeld in een groep, sommige studenten hebben nog geen rooster en lopen compleet verdwaald op de VU rond. Met de migratie van de studentcomputers is IT vergeten om Endnote op de computers te zetten. Erg onhandig met een vier uur durend computerpracticum waarin we de studenten leren hoe Endnote werkt. Hoe kan dit allemaal mis gaan in één week?!

Ach, de eerste week is voorbij en het wordt nu al rustiger. Of in ieder geval: overzichtelijker. De problemen worden wel opgelost en de studenten komen er wel. Ik kom terug op mijn vorige advies: iedereen moet docent worden, wat een topbaan!

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.