27 september 2019

Bang voor groepen

'Ik durf niet goed aan werkgroepen deel te nemen, want ik ben bang voor groepen.'

Groepsangst

Zit je ergens mee?
> Stuur jouw vraag ook naar kopzorgen. advalvas@vu.nl. Je blijft anoniem.
> Spreek je liever iemand, maak dan een afspraak met de studentenpsychologen.
> Er is ook een online platform voor studenten met psychische klachten, Caring Universities, waar Leonore de Wit en haar collega's bij betrokken zijn.
> En je kunt altijd terecht bij je huisarts voor hulp en advies.

Ontzettend lastig voor je, angst voor groepen kan je behoorlijk belemmeren tijdens je studie en erna. Groepen hebben grote voordelen omdat samenwerken efficiënt, nuttig en gezellig kan zijn. Maar in jouw geval heeft het ook grote nadelen omdat het zo angstig voor je is.

De meeste studenten zijn in het begin van hun studie verlegen of gespannen in een werkgroep. Logisch, in werkgroepen ben je ineens heel zichtbaar als je het vergelijkt met een volle collegezaal. Spanning is zelfs functioneel, het maakt je extra bewust van jezelf en je omgeving. Die alertheid helpt je bijvoorbeeld om te zien wat er van je wordt verwacht in de nieuwe situatie. Doorgaans neemt door ervaring met werkgroepen die spanning vanzelf af; je leert vertrouwen op jezelf en je vaardigheden. Maar dat gebeurt niet altijd.

De spanning die je ervaart als je in een groep bent, wordt waarschijnlijk veroorzaakt door negatieve gedachten, zoals: anderen vinden mij vast raar, ik kom vast dom over of ik voldoe niet aan de verwachtingen. Ook kan het zijn dat je bang bent voor je eigen reacties op anderen. Bijvoorbeeld dat je net het verkeerde zegt of dat je gaat blozen of trillen als je praat. Je bent dus eigenlijk veel te kritisch op jezelf en als gevolg daarvan ga je te veel op jezelf letten en jezelf negatief beoordelen. Wat de meeste mensen dan gaan doen is dergelijke situaties vermijden, doe jij dat ook? 

Om dat te doorbreken moet je juist de situatie opzoeken die je angstig maakt. Je ziet dan dat je vanzelf aan die situaties went en dat je de spanning en de gevolgen ervan aankunt, al voelen ze onprettig. Verder is goede zelfzorg, zowel fysiek als mentaal, essentieel voor het reduceren van angst en spanning. Je kunt leren positiever te denken over jezelf door bijvoorbeeld dagelijks drie dingen op te schrijven die je goed vindt aan jezelf. Steun kun je krijgen door je gevoelens te delen met iemand in je omgeving die je vertrouwt, een vriend of een familielid. Je verhaal delen kan enorm opluchten. Met delen kom je er ook achter dat veel anderen dit gevoel herkennen. Weten dat je niet de enige bent, helpt ook.

Als de situaties je leven extreem belemmeren en je vermijdt groepen waar mogelijk kan er sprake zijn van een sociale angststoornis. In Nederland komst sociale angst vrij veel voor, met name in de jongere leeftijdsgroepen. Eén op de tien Nederlanders heeft er in de loop van zijn leven last van. Mochten je klachten ernstig zijn of je hebt behoefte aan informatie of handvatten voor gezonde fysieke en mentale zelfzorg, dan is het raadzaam om contact op te nemen met de studentenpsychologen of je met huisarts. Het ga je goed!

> Heb je ook een vraag voor VU-psycholoog Leonore de Wit? Mail naar kopzorgen.advalvas@vu.nl. Je blijft anoniem.

hits 196

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.