24 oktober 2019

Aan zet voor jullie welzijn

Als afgevaardigde van de universitaire studentenraad mocht ik vorige week deelnemen aan de studiereis van de Leergang Onderwijskundig Leiderschap. Tijdens deze reis zat ik aan tafel met onder anderen onderwijsdirecteuren die zich dit jaar buigen over de vraag hoe we ‘meer studenten aan zet’ krijgen in het onderwijs. We maakten kennis met uiteenlopende nationale en internationale onderwijsvormen, waaronder de zogeheten Design Based Education. De NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden werkt er intensief mee. We kregen op die hogeschool ook de opdracht een eigen product te ontwerpen voor het verbeteren van ‘de ervaring van het geven van cadeaus’. Een opdracht die ik in eerste instantie maar vaag en abstract vond, maar waarvan mijn partner en ik in no-time toch iets concreets hebben kunnen maken. Wij bedachten twee producten die voor ons de ervaring van het geven van cadeaus zouden kunnen verbeteren: een verrassingskast waarmee je het geven van een cadeau kunt herkansen en cadeaupapier dat verandert van kleur.

Het onbestemde gevoel dat mij in eerste instantie bekroop bij deze opdracht kwam mij niet geheel onbekend voor als raadslid. Ik ben nu zo’n twee maanden in functie en keer op keer krijg ik zo’n onbestemd gevoel. Als student gaat er een geheel nieuwe wereld voor je open, een wereld die spannend is en waar elke dag anders is. Je leert de organisatie van binnenuit kennen en je maakt al vrij snel kennis met de geschreven en ongeschreven regels binnen het beleidswereldje. Je raakt verzeild in leuke en uitdagende situaties, waarbij je telkens het belang van de studenten voor ogen houdt. Je leert out-of-the-boxdenken om zo je ideeën te kunnen realiseren binnen de aangereikte kaders.

Inmiddels ben ik weer op de VU-campus aan het werk. Daar ben ik druk met het verzamelen van informatie over het studentenwelzijn, een onderwerp dat mij zeer aan het hart ligt. Werkdruk, studiestress, studieschulden, geen baan kunnen vinden na je afstuderen, privéproblemen; allemaal factoren die bepalend zijn voor het studentenwelzijn. Oorzaak en gevolg zijn lang niet altijd duidelijk. Welke rol speelt de universiteit bij studentenwelzijn, en welke rol zou zij hierin moeten en kunnen vervullen?

Net zoals bij de opdracht in Leeuwarden weet ik nu ook niet helemaal zeker wat het uiteindelijke eindproduct is van mijn werk, maar dat het gaat bijdragen aan studentenwelzijn, weet ik zeker!

Soukaina Abouhssen
Commissiecoördinator onderzoek en onderwijs
s.abouhssen@studentenraadvu.nl

Soukaina Abouhssen USR 19 20

hits 261

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.