27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Angst is een goede raadgever: instroom universiteiten groeit spectaculair

Dit jaar begonnen zeven procent meer studenten aan een universitaire bacheloropleiding dan vorig jaar. Veel vwo’ers zijn meteen gaan studeren in plaats van te reizen of te werken, zeggen de universiteiten. Maar de instroom uit het hbo nam wat af.

De groei is nogal spectaculair. Vorig studiejaar verschenen er 28 duizend vwo’ers aan de start van de universitaire bacheloropleidingen, dit jaar waren het er ruim 31 duizend. Deze groei van elf procent hing waarschijnlijk samen met de angst onder scholieren dat ze geen basisbeurs meer zouden krijgen als ze een jaar later begonnen. Minister Bussemaker wil de basisbeurs voor bachelorstudenten afschaffen, wat een studie voor uitwonende studenten bijna dertienduizend euro duurder maakt. Pas in juni, toen bijna iedereen zijn studiekeuze al had gemaakt, stelde de minister haar wetswijziging uit tot september 2015.

Internationale studenten

Onder hbo’ers nam de aantrekkingskracht van de bacheloropleidingen een beetje af: de instroom daalde er met vierhonderd. Zij hebben immers al een bachelordiploma en zullen veelal een hoger collegegeld voor hun tweede studie moeten betalen. Maar het zijn er nog altijd 7.122.

In totaal mochten de universiteiten in september meer dan 45 duizend nieuwe bachelorstudenten verwelkomen: zeven procent meer dan vorig jaar. Dat komt ook door de internationale studenten: hun aantal nam met vijf procent toe tot 5.379.

Een vijfde meer dan vorig jaar

Vooral opleidingen in de techniek (plus twaalf procent) en natuurwetenschappen (plus dertien procent) profiteren daarvan. Ook de kleinere landbouwopleidingen zagen de belangstelling toenemen. Daar gingen dertienhonderd nieuwe studenten naartoe en dat is ruim een vijfde meer dan vorig jaar.

De grootste opleidingen zijn nog altijd psychologie en rechten. Die trekken elk acht procent van de eerstejaars. Geneeskunde is natuurlijk ook populair, net als de economische en bedrijfskundige studies.

Harde knip

De masteropleidingen klommen ook een beetje op, maar niet zo heftig als vorig jaar. Toen stroomden er – waarschijnlijk onder invloed van de langstudeerboete – meer dan vijfduizend studenten door naar de masteropleidingen. Nu blijft de groei beperkt tot zo’n zevenhonderd extra studenten.

Opvallend is dat steeds meer studenten een master volgen aan een andere universiteit dan waar ze de bacheloropleiding hebben afgerond. Vorig jaar deed tien procent van de masterstudenten dat, maar dit jaar is het twaalf procent.

Deeltijdopleidingen krimpen

Het deeltijdonderwijs profiteert niet van de groei. Net als aan de hogescholen krimpen deze opleidingen ook aan de universiteiten (min zeven procent). Er gingen in september slechts 6.725 studenten van start, terwijl het er vorig jaar ruim vijfhonderd meer waren.