Zorgen wantrouwen en controle voor vertrouwen?

De burgers vragen het openbaar bestuur om hun veiligheid te bieden, maar zijn vaak niet blij met de manier waarop dat gebeurt. Door de huidige methodes hebben veel burgers het idee dat hun privé-leven niet meer zo privé is. De controle reikt te ver.

Vertrouwen?

Wantrouwen + Controle = Vertrouwen? is de formule die aan het aanstaande debat uit de reeks Kwestie van Vertrouwen is gekoppeld. Burgers eisen veiligheid van het openbaar bestuur, maar wantrouwen het beleid ook. Zijn minder eenzijdige vormen van toezicht niet veel effectiever? Zo luidt de hoofdvraag tijdens het debat, dat op 12 mei plaatsvindt.

Uitgenodigd om hun visie op dit onderwerp te geven zijn: hoogleraar filosofie van de managementwetenschappen aan de Radboud Universiteit René ten Bos, voortrekker bij Stichting Beroepseer Jaco van Hoorn, en Wim Kuijken, Deltacommissaris en voorzitter raad van toezicht VU/VUmc.

De middag zal geopend worden door VU-hoogleraar sport en recht Marjan Olfers. Voor de afsluitende borrel draagt Ben Tiggelaar (schrijver en spreker op het gebied van leiderschap en verandering) nog een column voor.

Respect

De debatreeks Kwestie van vertrouwen is aanstaande dinsdag toe aan zijn vierde episode. Na deze editie vindt er nog één debat over vertrouwen plaats. Op 19 mei is het onderwerp Vertrouwen begint bij respect. Met als sprekers Joke van Saane (hoogleraar onderwijstheologie en religiestudies aan de VU), CDA-politicus Ibrahim Wijbenga en college van bestuursvoorzitter Jaap Winter.

Bijwonen

Wil je aanwezig zijn tijdens beide of een van deze debatten, dan kun je je hier aanmelden.