28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

‘Zelfs in Spanje ben ik op afstand goed begeleid’

Is je onderzoek gelopen zoals je had verwacht? “Nee, ik was van plan om de reïntegratie van teruggekeerde IS-strijders die niet de gevangenis in hoeven te onderzoeken in meer Europese landen, maar dat bleek moeilijker dan gedacht. Vaak is er geen beleid, of wilden beleidsmedewerkers geen informatie geven. Toen heb ik me beperkt tot Duitsland en Denemarken, waar wel een helder terugkeerbeleid is.”

Wat zou je met de kennis van nu anders aanpakken? “Ik zou van meet af aan meer focussen, wat ik uiteindelijk ook heb gedaan.”

Reintegrating Islamic state’s not convicted former foreign fighters
Índigo Uriz Martínez | 25 | master international crimes and criminology | cijfer 7 | 18 ects

Wat is je grootste ontdekking? “Dat er in veel EU-landen eigenlijk geen beleid is voor terugkeerders, behalve ze gevangen zetten. Als ze niet of niet meer de gevangenis in moeten, weten veel landen niet wat ze met deze groep aan moeten. Duitsland en Denemarken zijn de uitzonderingen met hun reïntegratieprogramma’s. Duitsland focust vooral op begeleiding van de omgeving van de teruggekeerde, Denemarken zet in op individuele begeleiding. Ik denk dat een combinatie van beide ideaal is.”

Ben je goed begeleid? “Ik was al terugverhuisd naar Spanje toen ik mijn scriptie schreef, maar dat was geen belemmering. Mijn begeleider Joris van Wijk heeft me op afstand goed begeleid.”

Ga je nog iets met het onderwerp doen? “Ik wil er graag een artikel over schrijven. Het is belangrijk dat landen gaan nadenken over de reïntegratie van terugkerende strijders die niet in de gevangenis belanden. Er zullen meer conflicten komen waarbij dit relevant zal zijn.”

Ook met je scriptie in Advalvas? Mail redactie.advalvas@vu.nl.