27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Woede om ontruiming Maagdenhuis

Na de ontruiming van het Maagdenhuis gaan studenten en docenten in Amsterdam door met de protesten. Ze zijn boos dat het college van bestuur niet tot maandag wilde wachten.

Vrijdag verloren de actievoerders van het Maagdenhuis een kort geding van het bestuur van de Universiteit van Amsterdam. Ze moesten het pand uit. Op zaterdag heeft de mobiele eenheid het pand ontruimd. Negen actievoerders zijn daarbij gearresteerd en later – op grond van videobeelden – nog één.

Festival of Science

De actievoerders wilden het pand maandag verlaten, na het Festival of Science dat ze voor zondag hadden aangekondigd. Maar het bestuur vreesde veiligheidsproblemen en wilde daar niet op wachten. Bovendien was een onderhandelaarsakkoord door de actievoerders verworpen, waardoor het bestuur de indruk kreeg dat er met de actievoerders geen afspraken konden worden gemaakt: wie kon garanderen dat de boze studenten werkelijk zouden vertrekken?

Nieuwe flater

Een flinke groep docenten noemt de ontruiming een nieuwe flater van het bestuur. Had even gewacht, schrijven Ewald Engelen en Olav Velthuis op de website van NRC Handelsblad. Weken geleden verloor het bestuur alle sympathie door een starre reactie op de bezetting van de letterenfaculteit en de eis van een extreem hoge dwangsom, waarna studenten het Maagdenhuis wekenlang bezet hielden. Nu heeft het bestuur opnieuw voor een harde aanpak gekozen. “Wordt het niet tijd voor een nieuw College van Bestuur dat met schone lei, onbezoedeld door het verleden, daadwerkelijk kan beginnen met het zo broodnodige vernieuwingsproces?” Hun stuk is door 175 hoogleraren en docenten ondertekend.  Boze studenten en medewerkers gaan vandaag opnieuw demonstreren, hebben ze aangekondigd. Om drie uur begint een protestmars door Amsterdam.