28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Wetenschap: erfelijke ziektes, breinonderzoek en klimaatopwarming

En dan nog snel wat wetenschappelijk nieuws: Jenny van Dongen, die promotieonderzoek doet aan de afdeling biologische psychologie, heeft de Thompson Award gewonnen, een jaarlijkse prijs voor jonge wetenschappers van de Behavior Genetics Association (BGA).

Van Dongen kreeg de award voor haar presentatie over de genetica van de interleukine-6 receptor, die is betrokken bij aandoeningen als astma, reumatoïde artritis en depressie.

Nederlands Tweelingen Register

Van Dongen en collega’s onderzochten de erfelijkheid van concentraties van de interleukine-6 receptor in bloedplasma en ontdekten dat individuele verschillen in die concentraties voor een groot deel erfelijk zijn en dat die erfelijkheid hoofdzakelijk is toe te schrijven aan variatie in het gen IL6R op chromosoom 1.

De onderzoekers maakten gebruik van gegevens van tweelingfamilies die staan ingeschreven bij het Nederlands Tweelingen Register, en de vrouw daarachter, hoogleraar biologische psychologie Dorret Boomsma, heeft van de Behavior Genetics Association de Dobzhansky award gekregen voor haar ‘lifetime’ verdiensten.

Klimaatopwarming

Verder gaan aardwetenschappers van de VU samen met andere wetenschappers uit Nederland en Zweden onderzoek doen naar de Europese koolstofbalans, de hoeveelheid CO2 die Europese landen uitstoten en opnemen.

Iedereen weet dat de aarde opwarmt door de uitstoot van CO2, maar hoe groot is het Europese aandeel daar nou eigenlijk in? Dat gaan Nederlandse wetenschappers helpen uitzoeken en de overheid heeft daar zes miljoen euro voor nodig. Hier is meer informatie.

Prefrontale cortex

Tenslotte krijgt Rogier Poorthuis, promovendus op de afdeling Integratieve Neurofysiologie (CNCR) van de Faculteit der Aard- en Levenswetenschappen, een Rubicon grant van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Poorthuis gaat op het Max Planck Instituut in Frankfurt twee jaar onderzoeken hoe attentie het verwerken van sensorische informatie in ons brein beïnvloedt.

Attentie is het proces waarbij we relevante en irrelevante informatie selecteren en filteren, een cruciaal proces voor het functioneren van ons brein. De prefrontale cortex speelt een centrale rol in attentie.

Lichtgevoelige eiwitten

Door de activiteit van individuele neuronen en connecties in het brein te manipuleren met lichtgevoelige eiwitten, een techniek die optogenetica heet, gaat Poorthuis bestuderen welke rol verschillende typen hersencellen vertolken bij het verwerken van sensorische informatie tijdens attentiegedrag.

Poorthuis gebruikt daarnaast beeldvormende technieken om de activiteit van individuele neuronen uit te lezen, om te onderzoeken hoe attentie de codering van auditieve signalen verandert. Hij wil zo meer inzicht verkrijgen in de cellulaire mechanismen van attentie.