Wetenschap
& Onderwijs

VU-wijsgeren trappen in hoax, publiceren onzintekst van fictieve wetenschapper

De Belgische filosoof Maarten Boudry heeft de organisatoren van het congres The Future of Creation Order, afgelopen zomer aan de VU, een lelijke poets gebakken. Onder het pseudoniem Robert A. Maundy heeft hij de organisatie een volstrekt onzinnige tekst gestuurd, die prompt werd opgenomen in het programmaboekje van het congres.

Boudry, die er zijn hobby van heeft gemaakt aan te tonen dat theologie niets met wetenschap te maken heeft, maakte zijn hoax gisteren bekend op het blog van de Amerikaanse bioloog en christenvreter Jerry Coyne, die Boudry meteen uitriep tot zijn held.

De tekst die Boudry instuurde, heet The Paradoxes of Darwinian Disorder. Towards an Ontological Reaffirmation of Order and Transcendence en bevat zinnen als ‘reality is not composed of disordered material substances, but as serially-ordered events that are experienced in a subjectively meaningful way.’

De Nijmeegse theoloog Taede A. Smedes is niet te spreken over Boudry’s grap, maar richt op zijn blog ook zijn pijlen op de organisatoren van het congres, de Vereniging voor Reformatorische Wijsbegeerte en de faculteit der Wijsbegeerte van de VU: ‘wie ook maar eventjes de moeite neemt om de eerste zinnen van Boudry/Maundy’s abstract tot zich te laten doordringen (als dat al mogelijk is), die zal direct merken dat het onbegrijpelijke onzin is’, aldus Smedes.

Ook zijn blijkbaar de referenties van de auteur niet gecontroleerd, want Robert A. Maundy bestaat helemaal niet.

De VU is niet de enige die in Boudry’s hoax is getrapt. De filosoof heeft zijn tekst ook ingediend bij de organisatie van een ander congres, die het eveneens accepteerde. Welk congres dat is, is evenwel niet duidelijk.

Van de organisatie van het congres was vanmorgen niemand bereikbaar voor commentaar. Wel heeft congresvoorzitter Gerrit Glas, bijzonder hoogleraar aan de VU, gereageerd op Smedes’ blog. De tekst wekte meteen al ‘bevreemding’, zegt Glas, maar kreeg toch het voordeel van de twijfel omdat postmoderne teksten wel vaker onbegrijpelijk zijn.