Wetenschap
& Onderwijs

VU-wetenschappers: ‘Stuur je kind naar kerk of moskee’

Onderzoek bewijst: mensen zijn van nature religieus. Dat beweren althans VU-wetenschappers Rik Peels (filosoof en verbonden aan het Abraham Kuyper Center) en Stefan Paas (theoloog) in de Volkskrant van vandaag. Probleem is dat ‘wij’ de religieuze impulsen van onze kinderen verwaarlozen en onderdrukken.

Moeten we niet meer doen, betogen Peels en Paas, want daar gaan ze rare dingen van doen, bijvoorbeeld in charlatans als Char geloven, en die kleuterfluisteraar van SBS6, en in complottheorieën en dat er een vliegende schotel is neergestort in Area 51.

Snoeien en vormen

Religie is eigenlijk net als seks: als je je kind maar z’n gang laat gaan, of zijn natuurlijke neigingen juist gaat onderdrukken, komt daar alleen maar rotzooi van. Sturende omgang en een vormende traditie zijn geboden, ofwel snoeien en vormen.

En waar kun je daarvoor beter terecht, aldus de twee, dan bij de ‘grote religieuze tradities’, die kunnen bogen op duizenden jaren ervaring?

Spirituele hypes

Daarom zijn kerk, moskee en synagoge zo goed voor de mens. Kinderen krijgen daar niet, zoals atheïsten denken, nog meer onzin in hun hoofd gestopt, maar ze worden er juist behoed voor spirituele hypes.

Volgens Peels en Paas is er ‘genoeg wetenschappelijk bewijs’ dat religie goed is voor de gezondheid en voor ons geluk. Dat moeten we onze kinderen dus niet onthouden.