19 maart 2024

VU-wetenschappers gaan Brazilianen iets over voetbal leren

Tegelijk met het Nederlandse voetbalelftal vertrekt ook een delegatie van de VU in juni naar Brazilië voor een symposium over de wetenschap van voetbal, clinics voor Braziliaanse voetbaltrainers en voor Braziliaanse kinderen.

“Hetzelfde hebben we vier jaar geleden in Zuid-Afrika gedaan toen daar het WK voetbal werd gehouden”, aldus hoogleraar bewegingswetenschappen Geert Savelsbergh.

Leiderschap en samenwerking

“We verzorgden toen voetbalclinics voor kinderen uit de sloppenwijken waarbij het voetbal als middel gebruikt werd om ze iets te leren over leiderschap en samenwerking.” Daarbij wordt kinderen tijdens het voetballen duidelijk gemaakt hoe belangrijk teamwerk is om een doelpunt te kunnen scoren, en wat het betekent om aanvoerder van je team te zijn. Verder leren de kinderen te winnen en te verliezen.

Ook in Brazilië gaat de VU, in samenwerking met de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) van de Hogeschool van Amsterdam en een drietal Braziliaanse universiteiten arme kinderen iets bijbrengen met voetbalclinics.

Wetenschap van penalty’s

“We hebben een driedaags programma”, legt Savelsbergh uit. “De eerste dag houden we een wetenschappelijk symposium over sport als catalysator voor nauwere samenwerking, de wetenschap van penalty schieten en voeding, de tweede dag geven we clinics aan jeugdtrainers over het athletic skill model, een model om kinderen spelenderwijs hun sporttalenten te laten ontwikkelen, en met diezelfde jeugdtrainers gaan we de derde dag met die kinderen aan de slag.”

Namens de VU gaan behalve Savelsbergh ook sociaal wetenschapper Harry Wels en bewegingswetenschapper en penalty-deskundige John van der Kamp naar Brazilië. Van de ALO gaat fysioloog en docent Jan Willem Theunissen mee. Ook de gemeente Amsterdam stuurt iemand.