28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VU-vrouwen slepen Europese beurzen in de wacht

Nederland scoort opnieuw goed bij de Europese onderzoeksraad (ERC). Dit jaar sleepte ons land 25 wetenschapsbeurzen voor ervaren onderzoekers in de wacht, maakt de raad zojuist bekend. Twee ervan zijn voor VU-onderzoekers.

Alleen Groot-Brittannië (60), Duitsland (56) en Frankrijk (38) eindigden hoger. Nederland is opnieuw vierde op de lijst. ERC verdeelde in totaal een bedrag van 630 miljoen euro onder 329 wetenschappers.

Met dat geld doen ze onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen: wat is de invloed van roddelen? Kan antibiotica toch werken bij mensen die daar al een resistentie tegen hebben opgebouwd? En is het kopen van een huis een veilige investering?

Vrouwelijke wetenschappers

De Universiteit Utrecht verwelkomt met vijf toekenningen de meeste consolidator grants, als je daarbij ook het Universitair Medisch Centrum meerekent. De koplopers van vorig jaar, de Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam, scoren nu lager.

Van alle aanvragen is dertien procent gehonoreerd, stelt de Europese onderzoeksraad: bijna een procentpunt minder dan in 2016. Daarvan is 32 procent toegekend aan vrouwelijke wetenschappers, net iets meer dan in voorgaande jaren: 28 procent in 2014 en 24 procent in 2013.

De VU-wetenschappers die een grant ontvangen, zijn ook allebei vrouw. Het zijn Meike Bartels, die de genetische aanleg voor geluk onderzoekt en daarover in 2015 door Advalvas werd geïnterviewd en Bianca Beersma, over de invloed van roddelen op organisaties. Zij werd daarover vorig jaar aan de tand gevoeld.