28 maart 2024

VU-student wint zetel in de gemeenteraad

VU-student politicologie Simion Blom heeft na de gemeenteraadsverkiezingen een plek in de Amsterdamse Gemeenteraad gewonnen. Zijn partij GroenLinks heeft zes zetels gehaald, ééntje minder dan vorig jaar, en Blom stond op zes op de kieslijst.

“Ik ben ontzettend blij, verkeer nog een beetje in een roes”, zegt Blom. “Het is heel bijzonder dat de kiezers blijkbaar vertrouwen in ons hebben.”

Grote verantwoordelijkheid

Dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee en Blom beseft dat terdege. “We staan voor veel uitdagingen en ik ga ontzettend mijn best doen voor onze achterban.”

Blom beloofde in een interview met Advalvas aan de vooravond van de verkiezingen zich met name in te spannen voor jongeren uit minderheidsgroepen in Amsterdam.

Raadsfractie ondersteunen

De onderhandelingen voor de vorming van een nieuw college van burgemeester en wethouders zijn in volle gang. Later deze week wordt bekend of GroenLinks – in de vorm van coryfee Andrée van Es – ook een wethouderspost krijgt.

“Van Es heeft laten weten dat ze alleen wil meebesturen, en liever niet in de raad wil”, aldus Blom. “Als GroenLinks geen zitting in het college neemt, blijft ze nog een tijdje de raadsfractie ondersteunen.”