20 april 2024

VU schaft dissertatievergoeding promovendi af

VU-promovendi zijn niet blij met de afschaffing, door de VU, van de dissertatievergoeding van vijfhonderd euro om proefschriften te laten drukken. “Een beetje vreemd ook dat die vergoeding uit praktische overwegingen wordt afgeschaft”, zegt Karin Lurvink, die de vereniging van VU-promovendi ProVU vertegenwoordigt in de ondernemingsraad.

Promovendi moeten verplicht een aantal exemplaren van hun proefschrift laten drukken en afleveren, volgens Lurvink een kostenpost van tussen de achthonderd en vijftienhonderd euro. “Dus die vergoeding dekt de kosten toch al niet.”

Instemmingsrecht

De VU wil de besparing gedeeltelijk investeren in begeleiding van promovendi bij hun loopbaan, maar Lurvink vindt dat dat sowieso al tot de taken van een universiteit behoort.

“De or heeft geen instemmingsrecht in dit besluit, maar we gaan wel een brief aan het college sturen om het ter discussie te stellen”, aldus Lurvink.

Congressen

Een andere reden om de vergoeding af te schaffen is dat faculteiten de promovendi zelf al een vergoeding zouden geven. “Sómmige faculteiten geven hun promovendi inderdaad een vergoeding voor het bijwonen van congressen en archiefwerk en dergelijke, maar lang niet alle faculteiten doen dat.”

Promovenda Jona Mijalkovic schreef een opiniestuk tegen de afschaffing. U leest dat hier.