27 maart 2024

VU-pas is makkelijk te kraken

De pas die toegang geeft tot de VU-gebouwen en waarmee je kunt printen en koffie en snoep uit de automaten kunt halen, is redelijk makkelijk te kraken. De pas werkt op een RFID-chip, waar ook de OV-chipkaart mee is uitgerust, en die chip kan uitgelezen worden door een aopparaatje dat je voor een paar tientjes kunt kopen.

Verboden toegang

‘Je kunt de informatie van de ene chip op de andere zetten’, zegt informaticastudent Bram in Advalvas. ‘Dit was ooit een ov-chipkaart, maar nu gedraagt hij zich als VU-pas.’ Op die manier kun je als je de goede pas weet te bemachtigen, toegang krijgen tot gedeelten van de VU waar je eigenlijk niet mag komen. In het proefdiercentrum wordt bijvoorbeeld met dezelfde pasjes gewerkt.

Bram: ‘Mensen zijn best slordig met die VU-passen. Ze verliezen hem, laten hem slingeren.’ Je kunt met een gehackte pas ook iets kopen uit de snoepautomaat en zelf het saldo weer aanpassen, zodat je niks hebt betaald. Volgens Bram hoef je helemaal geen supergoeie hacker te zijn om dit voor elkaar te krijgen.

Ook camera’s

Het is bekend bij de VU dat de toegangspasjes te kraken zijn. ‘Maar zo gemakkelijk is dat nou ook weer niet’, zegt Els van Haasen, manager services van de Facilitaire Campus Organisatie. FCO houdt de gehackte pasjes in de gaten. En in het proefdiercentrum hangen ook camera’s als beveiliging.

De VU is bezig met een nieuw, veiliger systeem, dat waarschijnlijk volgend jaar in gebruik wordt genomen.