20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

VU krijgt studiezaal in Nieuw-West

Studenten kunnen voortaan in Nieuw-West studeren.  En ze gaan maatschappelijke problemen in de wijk helpen aanpakken.

In het Tuinstadhuis op Plein ’40/’45 is een studiezaal ingericht waar VU-studenten die in de buurt wonen, kunnen studeren en waar activiteiten worden georganiseerd die bijdragen aan een oplossing voor maatschappelijke en sociale vraagstukken die spelen in de wijk.  De activiteiten zijn onder meer gericht op de thema’s gezondheid en sport en armoedebestrijding. “Het stadsdeel wil al jaren graag samenwerken met de VU, om het aantal universitaire rolmodellen in de wijk te vergroten”, zei projectleider Wim Haan in een eerder artikel over de studiezaal.

Vijf jaar samenwerken

Rector Vinod Subramaniam en stadsdeelvoorzitter Achmed Baâdoud zetten bij de opening hun handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking is voorlopig voor vijf jaar.

In Nieuw-West zetten studenten zich al langer in voor het verbeteren van de wijk, onder meer in het VoorUit Project, waarbij studenten buurtwerk doen in ruil voor gratis woonruimte. De VU gaat in dit project samenwerken met VoorUit en het stadsdeel om te komen tot een zogeheten community service learning programma.