VU krijgt er fors meer studenten bij

Aan de VU zijn dit collegejaar, tegen de landelijke trend in, iets meer eerstejaars aan een bachelor begonnen dan het vorige jaar: 4592 studenten. Vorig jaar waren dat er 4538, een stijging van 1,1 procent.

Landelijk is het aantal nieuwe bachelorstudenten gedaald met 2,2 procent, blijkt uit cijfers van universiteitenkoepel VSNU, maar de VU rekent ook nieuwe premasterstudenten, hbo-studenten die een schakeljaar doen voordat ze aan een bachelor kunnen beginnen, tot de nieuwe eerstejaars. VSNU doet dat niet.

Forse stijging

Qua nieuwe studenten die een masterstudie aan de VU beginnen, komend van een andere universiteit. het hbo of uit het buitenland, toont de VU een forse stijging: 1605 studenten. Vorig jaar waren dat er 1391, een stijging van maar liefst 15,3 procent.

“Er is een landelijke trend van afgestudeerde bachelorstudenten die naar universiteiten in het westen trekken, daar zit de VU ook bij”, verklaart Ad Verkleij van Student- & Onderwijszaken de groei.

Harde knip

Sinds de invoering van de ‘harde knip’ (de bachelor moet eerst helemaal af voordat je aan een master mag beginnen) veranderen steeds meer studenten van universiteit na het voltooien van hun bachelor.

De VU trekt echter al jaren meer nieuwe masterstudenten van andere universiteiten dan andersom.

Hoeveel studenten er in totaal aan een VU-master beginnen, weet Verkleij niet uit zijn hoofd. “Ik heb die cijfers op dit moment niet tot mijn beschikking.”