VU-hoogleraar onderzoekt matchfixing

Marjan Olfers, hoogleraar sport en recht aan de VU, maakt deel uit van het onderzoeksteam dat matchfixing in Nederland onderzoekt. Naast Olfers bestaat de kern van het onderzoeksteam uit Toine Spapens (hoogleraar criminologie aan de Universiteit van Tilburg) en onderzoeksbureau Ernst & Young.

Nog deze zomer afgerond

Het onderzoeksteam onderzoekt of en op welke schaal matchfixing, de manipulatie van voetbalwedstrijden, in Nederland plaatsvindt en hoe het op een effectieve manier bestreden en voorkomen kan worden. Het onderzoek wordt nog deze zomer afgerond.

De onderzoekers houden alle bestaande studies over matchfixing en van reeds gemelde mogelijke gevallen in Europa en Nederland tegen het licht. Daarnaast spreken ze met (ex-)sporters, officials, sportbonden, kansspelaanbieders, vertegenwoordigers van het Openbaar Ministerie en de politie. Om de veiligheid van getuigen en tipgevers te garanderen wordt in samenwerking met Stichting M  beschermde, anonieme melding mogelijk gemaakt.

Regelgeving aanscherpen

Na een grondige analyse van het huidige instrumentarium om matchfixing te voorkomen, op te sporen en te bestrijden zullen de onderzoekers aanbevelingen doen om bestaande maatregelen, instrumenten en wet- en regelgeving (als dat nodig is) aan te scherpen, dan wel nieuwe te ontwikkelen.

Gedurende het onderzoek doet het onderzoeksteam geen mededelingen.