19 april 2024

VU dreigt lezing Armeense genocide te verbieden

“Studievereniging Anatolia houdt veel goede bijeenkomsten”, zegt VU-woordvoerder Aukje Schep, “dus we gingen ervan uit dat het met deze bijeenkomst over de Armeense genocide ook wel goed zou zitten.”

Maar dat blijkt dus niet zo. Op 24 april, voor Armeniërs de dag van de herdenking van de Armeense genocide, door veel Turken eufemistisch ‘de Armeense kwestie’ genoemd, had Anatolia een lezing gepland van de Amerikaanse hoogleraar Justin McCarthy, door veel collega’s geduid als ‘genocide-ontkenner’.

Evenwichtig debat

En die lezing voldoet niet aan de academische kwaliteitseis van de VU, namelijk dat er sprake moet zijn van een evenwichtig debat met iemand met tegengestelde argumenten. Om dezelfde reden werd een tijdje geleden ook een bijeenkomst van de Studenten voor Rechtvaardigheid voor Palestina verboden. Het feit dat de lezing wordt gehouden op de officiële Armeense herdenkingsdag, wordt bovendien als een provocatie gezien.

“Die discussie hebben we zelf ook, of we per se altijd aan die eis moeten vasthouden”, zegt Schep. “Maar in dit geval, waarin iemand die kennelijk met zoveel overtuigingskracht spreekt over zo’n gevoelig onderwerp voor een zaal met relatieve leken, hechten we er zeker aan.” De lezing zal daarom worden ‘uitgesteld’ als Anatolia niet met een goede tweede spreker op de proppen komt.

Anatolia onbereikbaar

Aanvankelijk had Anatolia een tweede spreker op het programma staan, De Leidse hoogleraar Turkse talen en cultuur Erik-Jan Zürcher, maar die lijkt stilletjes te zijn afgevoerd. Science Guide meldt zelfs dat Zürcher helemaal niet was gevraagd.

Opvallend is dat Schep ondanks verwoede pogingen nog geen contact heeft kunnen krijgen met het bestuur van Anatolia. Ook Advalvas is dat tot nog toe niet gelukt. De vereniging zou met leden op reis naar Portugal zijn.

Het besluit van de VU om Anatolia de wacht aan te zeggen heeft niets te maken met een publicatie op The Post Online, zegt Schep. “Dit speelt al langer. Science Guide was er al mee bezig en er werden al vragen gesteld op Twitter.”