28 maart 2024

VU-bestuurders houden het kort op jaaropening

Het leek wel alsof de Verontruste VU’ers op het podium stonden bij de opening van het academisch jaar: het ging over academische waarden, over dat cijfers als studentenaantallen en publicatielijstjes te belangrijk zijn geworden. En dat we terug moeten naar waar het eigenlijk om draait: de vraag wat de VU bijdraagt aan een betere wereld.

Collegevoorzitter Jaap Winter zette deze kernvraag vorig jaar al op de agenda. Met mensen uit alle hoeken van de VU heeft hij het afgelopen jaar gepraat over wat hij graag bruto academische waarde noemt, geïnspireerd door het begrip bruto nationaal geluk dat Bhutan hanteert om het welzijn van haar bevolking te meten. “In Bhutan is dat geen vrijblijvend begrip. Ze hebben allerlei manieren ontwikkeld om dat te meten en gebruiken het als leidend criterium voor beleid”, zegt Winter, die met de bruto academische waarde graag dezelfde kant op wil.

Verandering

Maar hoe laat je die waarden terugkomen in je personeelsbeleid? In je benadering van studenten? In de strategische keuzes die je als faculteitsbestuur maakt? Daarover is de discussie aan de VU in volle gang. Winter noemde dialoogsessies die hij de komende tijd gaat organiseren. En nodigde iedereen uit om mee te denken en mee te praten. VU-voorzitter Winter tegen minister Bussemaker: ‘U hebt wel de financiering van ons overgangsprogramma afgeschaft’

De opening academisch jaar was daar een voorbeeld van: voorzitter Winter en rector Vinod Subramaniam stonden korter op het podium dan de voormalige VU-bestuurders dat deden. En ze hadden studenten en wetenschappers uitgenodigd om hun inbreng te geven. Daarbij viel op dat het geen kant-en-klare verhalen waren, maar aanzetten tot verandering. Zou het deze keer dan niet alleen bij woorden blijven? Je begint het bijna te geloven.

Slavernijverleden

Ook onderwijsminister Jet Bussemaker was aanwezig. Zij hield een speech over de toegankelijkheid van het onderwijs. Ook zij leek het die dag opmerkelijk eens met het tegengeluid, verwoord door de SP-jongeren die buiten de deur stonden te demonstreren voor – inderdaad – betere toegankelijkheid van het hoger onderwijs. “Ons onderwijs is van oudsher de stuwende kracht achter emancipatie. De VU heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. We moeten zorgen dat dat zo blijft”, zei Bussemaker.

De minister vindt evenals de demonstranten dat gelijke kansen in het onderwijs onder druk staan, maar ze was het niet eens met hun kritiek dat de afschaffing van de basisbeurs ongelijkheid in de hand werkt. Ze pleitte voor een inclusieve onderwijscultuur, die niemand uitsluit. Als goed voorbeeld noemde ze de University of California Los Angeles waar het slavernijverleden een plek heeft in het curriculum.

Milde toon

En ze pleitte voor soepele overgangen, waardoor je kunt doorstromen van het mbo naar het hbo tot de universiteit. “Maar u hebt wel de financiering van ons overgangsprogramma afgeschaft”, herinnerde Winter haar, “daarover moeten we dan nog maar eens praten.” Zoals de rest van de middag op 5 september werd ook hier de toon niet scherp. Het bleef in alle opzichten een milde nazomerdag.