VU beste universiteit van Amsterdam

Universiteiten wekken ten onrechte de indruk dat ze studiekiezers kunnen afwijzen voor gewone opleidingen, stelt de Keuzegids Universiteiten. Zo nemen ze een sluipweg naar selectie aan de poort.

Voor opleidingen als geneeskunde en psychologie zijn zoveel aanmeldingen dat universiteiten hun studenten mogen selecteren: alleen de meest geschikte laten ze toe. Maar voor gewone opleidingen geldt dat niet.

Afwijzen mag niet

Toch wekken universiteiten wel eens die indruk, stelt de redactie van de Keuzegids Universiteiten in de nieuwe editie, die vandaag verschijnt. Studiekiezers moeten zich tegenwoordig voor 1 mei aanmelden en meedoen aan studiekeuzeactiviteiten. Universiteiten geven dan een advies (wel of niet geschikt voor de opleiding), maar ze mogen hen niet afwijzen.

Gevraagd naar een voorbeeld verwijst hoofdredacteur Frank Steenkamp naar de Tilburgse opleiding global law, die in haar voorlichting doet alsof ze “toelatingseisen” mag stellen. “Je behoort tot de beste 30% van je klas”, staat er op de website. “We bepalen dit aan de hand van je cijferlijst: als jij een 7 gemiddeld staat voldoe je aan deze eis. Zit je hier nèt onder? Aanmelden mag altijd en we zullen jouw aanmelding serieus behandelen.”

Negatief advies

Ergens op de Tilburgse website staat overigens wel een zinnetje waarmee de opleiding zich indekt. Als een studiekiezer een negatief advies krijgt wordt alleen maar “ten zeerste aangeraden om dit advies op te volgen”. Daar staat dus niet dat je kunt worden afgewezen. Want dat kan helemaal niet.

“We horen wel meer verhalen”, zegt Steenkamp. “Een scholier wilde aan de TU Delft studeren. Hij moest zijn verwachte eindexamencijfers voor de exacte vakken op een formulier invullen en stelde zich bescheiden op: hij schatte zijn cijfers een beetje laag in. Toen kreeg hij een negatief advies. Moet je je voorstellen wat dat voor een scholier betekent. Het is dat zijn studiekeuzebegeleider alert genoeg was en zei: je wilt het graag, je mag er gewoon gaan studeren. Anders had hij het niet gedurfd. Bij zijn eindexamen bleken zijn cijfers overigens hoger dan hij had verwacht.”

Mening van deskundigen

De Keuzegids is bedoeld voor aankomende studenten en rangschikt opleidingen op grond van studentenoordelen, de mening van deskundigen en gegevens over uitval van studenten en het aantal contacturen.

In de traditionele ranglijst scoort Wageningen Universiteit opnieuw het hoogst. “Dat doet deze instelling inmiddels al tien jaar onafgebroken!”, aldus de gids. Bij de brede universiteiten staat Nijmegen bovenaan, met vlak daarachter de Rijksuniversiteit Groningen. Van de drie technische universiteiten oogst de TU Eindhoven de meeste lof.

Laagste scores

De laagste scores zijn net als vorig jaar voor de twee Amsterdamse universiteiten VU en UvA. Vorig jaar stond de Vrije Universiteit nog onderaan, deze keer de Universiteit van Amsterdam.