27 maart 2024

Vrouwen voeren de boventoon bij SRVU

Wie tijdens de verkiezingen voor de universitaire studentenraad op de SRVU stemt, kiest geheid voor een vrouw. Voor het eerst staan er alleen maar vrouwen op de kieslijst. “Het is toeval”, zegt nummer twee Khadicha Amart (student Psychologie). “We hebben allemaal apart gesolliciteerd, dus het is zeker geen vooropgezet plan. Maar nu het zo heeft uitgepakt, proberen we het vrouwengehalte als ons wapen te gebruiken. Onder andere met onze groepsfoto, die we heel vrouwelijk en kleurrijk willen laten overkomen.”

Mannen

Het is niet zo dat er helemaal geen mannen op de lijst van de SRVU wilden staan. Sterker nog, er werd een man aangenomen. “Maar hij heeft er uiteindelijk toch van afgezien.” Overigens zijn ook bij concurrent VUSO de vrouwen in de meerderheid. Van de zeven op de stemlijst zijn alleen de laatste twee man. De Bèta-partij voegt in ieder geval nog wat testosteron toe aan de verkiezingen: drie van de vier verkiesbare studenten zijn man.