29 maart 2024

Jennifer Breet tijdens de training in het Dream Lab op de VU-campus

Vrouwen Human Power Team wereldkampioen snelfietsen

De vrouwen van het Human Power Team van de VU en de TU Delft hebben in Amerika het wereldkampioenschap snelfietsen gewonnen, maar geen records gebroken.

Wielrenner Lieke de Cock haalde in Nevada 120 kilometer per uur en werd eerste van de vrouwen. Rechtenstudent Jennifer Breet werd tweede met 117 kilometer per uur.

De twee fietsten in een speciaal door de VU en de TU Delft ontwikkelde, aerodynamische fiets, die de vorm heeft van een langwerpig ei, of een enorme rijstkorrel. De wedstrijd is zorgvuldig voorbereid door TU-studenten en studenten Bewegingswetenschappen van de VU in het zogenaamde Dream Lab.

Techniek en mens combineren

De zware, intensieve traing van Breet wordt beschreven in een artikel over (onder andere) het Human Power Team en het Dream Lab in de nieuwe Advalvas, die deze week verschijnt.

“Natuurlijk is het vestigen van records niet ons doel”, zegt hoogleraar Thomas Janssen van het Dream Lab. “Het gaat ons erom techniek en mens optimaal te combineren, om meer inzicht te krijgen hoe het menselijk lichaam werkt.”