28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Vragenvuur in het W&N-gebouw

Een nieuw fenomeen op de VU: het vragenuurtje voor bètastudenten. Decaan Karen Maex vond het hoog tijd worden om de studenten de kans te geven al hun vragen te stellen en stond daarom vrijdagmiddag in de kantine van het W&N-gebouw.

Onrust

“Op de UvA heb ik dit ook gedaan”, vertelt Maex. Daar bleken veel studenten met vragen te zitten, hetgeen ook te verklaren valt door de onrust op de UvA. “Aangezien ik op beide universiteiten decaan ben, vroeg ik me af of er op de VU ook niet behoefte aan was. Natuurlijk kunnen ze ook langskomen op mijn kamer, maar dan komen alleen studenten langs als de nood hoog is of zijn het steeds dezelfde. Door hier te gaan staan wordt het veel laagdrempeliger.”

Samenwerking met de UvA

Het blijkt dat studenten tijdens dit eerste vragenuurtje moeilijk de weg naar de daarvoor gereserveerde tafel in de M-vleugel vinden. Dus gaat Maex zelf aan de wandel langs de verschillende studieverenigingen in de gang. Dan komen toch de nodige onderwerpen naar boven. Vooral de samenwerking met de UvA en de verhuizing naar het nieuwe gebouw komen aan bod. Een student van Storm wil bijvoorbeeld weten hoe zit het met de ruimtes voor de studievereniging wanneer er wordt verhuisd. Maex weet het zelf nog niet precies: “Er komen workshops met alle betrokken partijen over de indeling van het nieuwe gebouw, dus ook met de studieverenigingen. Maar hoe die workshops eruit gaan zien, weten we nog niet.”

Fietsen

Niet iedereen stelt vragen. Soms raakt Maex gewoon met studenten aan de praat over hoe ze hun studie ervaren. En dat waren – in Maex’ woorden – vooral ‘blije studenten’: “Zo sprak ik net een student die een opleiding volgt van de VU en de UvA. Die is heel blij dat elk blok steeds op locatie gegeven wordt, zodat hij niet steeds van universiteit naar universiteit hoeft te fietsen.”