20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Voor het eerst meer vrouwen dan mannen naar Oxford

Voor het eerst in de geschiedenis studeren er dit studiejaar meer vrouwen dan mannen aan de prestigieuze University of Oxford. En dat terwijl de universiteit al eeuwen te boek staat als een mannenbolwerk.

Dit studiejaar werden er 1.070 vrouwelijke eerstejaars toegelaten, tegenover 1.025 mannen aan de Britse universiteit die in alle ranglijsten steevast tot de absolute top behoort. Tot drie jaar geleden had Oxford nog een afdeling waar enkel mannen welkom waren. Vrouwen mochten al sinds 1879 aan Oxford studeren, maar konden er pas in 1920 een academische graad halen.

Exclusief vrouwelijk

Een beroemde universiteit die nog wel ongemengde afdelingen heeft, is Oxfords eeuwige rivaal Cambridge. Daar timmeren vrouwen ook aan de weg, al kwamen er dit studiejaar nog net iets meer mannen (1.440) dan vrouwen (1.405) bij.

Overigens kwam één van de exclusief vrouwelijke afdelingen van Cambridge in oktober nog in het nieuws, omdat ze besloot ook mensen toe te laten die ‘zich identificeren als vrouw’.

Tijdsdruk

Eerder deze week ontstond ophef toen The Daily Telegraph meldde dat Oxford studenten afgelopen zomer een kwartier langer de tijd gaf om hun examens wiskunde en informatica af te maken. Dat zou met name vrouwen de kans geven om betere cijfers te halen. “Vrouwen hebben mogelijk meer last van tijdsdruk”, zouden leidinggevenden van de universiteit hebben gezegd.