20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

VO-raad wil maatdiploma’s op middelbare scholen

Middelbare scholieren moeten diploma’s op maat kunnen behalen. Dat is de stelling van de VO-raad, de belangenvereniging voor het voortgezet onderwijs. Scholieren moeten in staat zijn om hun sterkere vakken te volgen op vwo-niveau en hun zwakkere vakken op havo-niveau.

Slechtste vak

“Het is toch niet meer van deze tijd dat je examen doet op het niveau van je slechtste vak?”, zo beweerde VO-voorzitter Paul Rosenmöller vanmorgen op het VO-congres in Nieuwegein. De voormalig lijsttrekker van GroenLinks is niet de eerste die met dit idee komt. Staatssecretaris Sander Dekker zei in september al vrijwel hetzelfde in zijn brief over het stimuleren van talent in het onderwijs. Als leerlingen een vak op een hoger niveau kunnen volgen, moet dat mogelijk zijn, vond Dekker.

Steun D66

Dekker schreef zijn brief afgelopen september namens het kabinet van VVD en PvdA, maar die partijen hebben geen meerderheid in de Eerste Kamer en zullen dus steun moeten zoeken bij de oppositie. Vanuit het kamp van D66 is er in elk geval enthousiast gereageerd. Paul van Meenen, oud-leraar wiskunde en Tweede Kamerlid, twitterde dat het plan van Rosenmöller aansluit op de lijn van D66. De VO hoopt dat de politiek snel in actie komt. Rosenmöller: “Mijn oproep aan de politiek is dit snel en voortvarend aan te pakken.”

Haken en ogen

Universiteitenvereniging VSNU heeft in ieder geval aangegeven de dialoog aan te gaan met Rosenmöller, maar kijkt kritisch naar de plan. “Het voorstel past bij flexibilisering en maatwerk in het onderwijs, waar we voorstander van zijn. Maar er zitten wel haken en ogen aan”, vindt woordvoerder Bastiaan Verweij. “Het vwo is niet voor niets voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Het gaat niet alleen om de vakinhoud, maar ook om de aanpak. Neem een werkstuk voor maatschappijleer: dat is op vwo-niveau echt anders dan op havo-niveau. Er mag best eens geworsteld worden met een vak. Je moet voorkomen dat leerlingen te makkelijk wegkomen met een lager niveau.”