Video-cv helpt eilandkinderen aan een baan

Hartstikke fijn dat Caribische studenten in Nederland gaan studeren. Maar de eilanden zien graag dat hun meest talentvolle bewoners na afloop van hun studie weer terugkomen. Het maken van video-cv’s moet deze braindrain tegengaan.

“Er zit toch een oceaan en 8000 kilometer tussen Nederland en de eilanden”, zegt Tanja Fraai van Stichting WeConnect. “Hier vandaan is het moeilijk om een baan op Bonaire of Curaçao te vinden. Er zijn ook geen vacaturebanken.” Vandaar dat veel van de zogenaamde eilandkinderen na hun afstuderen in Nederland blijven.

Videocv

Daar komt bij dat de studenten meteen op hun achttiende na hun eindexamen naar Nederland komen. Veel tijd om een relevant netwerk in hun geboorteplaats op te bouwen, hebben ze niet. Jaarlijks komen zeshonderd eerstejaars studenten naar Nederland om hier een opleiding op een hbo-instelling of universiteit te volgen.

WeConnect gebruikt de video-cv’s om de aandacht te trekken van haar eigen uitgebreide netwerk op de eilanden. “Werknemers zijn heel positief. Van een papieren cv zie je niet hoe iemand beweegt of praat. Zo krijgen ze echt een indruk van de studenten.”

Ambitie

De studenten die deelnemen aan de video-cv zijn zowel bachelor- als masterstudenten. Omdat WeConnect dit collegejaar is begonnen met het project, is het nog wat vroeg om te spreken van een werkmatch. Wel leverde het de studenten al nuttige contacten op. “Zo hebben we een rechtenstudente die de ambitie heeft om de eerste Bonairiaanse rechter op Bonaire te worden. Fraai: “Toen ik dat cv op LinkedIn deelde, zag ik dat iemand van het hof op Curaçao reageerde. Die wilde graag met haar in contact komen.”

Ben je een Caribische student en wil je graag na afstuderen terug? WeConnect hoort graag van je.